NEW YORK - De NBA heeft nog geen last van de wereldwijde crisis, zo blijkt uit de verkoop van seizoenkaarten. Elf van de dertig teams verkochten er minimaal 10.000 en zeven clubs verwelkomden minstens 2.000 nieuwe seizoenkaarthouders.

De clubs, die tienduizend of meer jaarkaarten verkochten (Boston, Chicago, Dallas, Golen State, LA Lakers, New Orleans, Phoenix, Portland, Oklahoma City, Toronto en Utah) kregen daarvoor een aandenken tijdens de jaarlijkse marketing meeting van de NBA.

''Het gaat'', zei Chris Granger van de afdeling business operations van de NBA, ''ondanks de wereldwijze economische malaise goed met de NBA. Het totale sponsorbedrag van alle teams samen ging met vijf procent omhoog en qua verkoop van NBA-artikelen is de stijging zelfs ruim tien procent.''

De publieke belangstelling is iets hoger dan vorig seizoen. Er komen nu gemiddeld 17.244 fans naar een wedstrijd, een stijging van 0.9 procent. De Detroit Pistons halen het hoogste gemiddelde met 22.076 per duel en hekkensluiter Sacramento Kings ziet toch nog elke wedstrijd 12.277 bezoekers de hal binnenkomen.

De Kings hebben overigens wel de grootste daling met 11.6 procent. De New Orleans Hornets noteerden de grootste stijging met 38.6 procent tot een gemiddelde van 16.976 kijkers per wedstrijd.