AMSTERDAM - Terwijl Jimmie Johnson op het punt stond om de eerste coureur in dertig jaar tijd te worden die drie kampioenschappen op rij in de Amerikaanse Nascar-series won, maakte de Amerikaanse televisiezender ABC een wel heel bijzondere keuze.

Op het punt van de absolute climax, met miljoenen kijkers voor de buis gekluisterd, schakelde de zender zondag over naar 'America Funniest Home Videos'. "Ik wist dat wij een probleem hadden, toen ik een aap aan zijn kont zag krabben", verklaarde een verbaasde teamgenoot van Johnson tegenover persbureau AP.

Opmerkelijk genoeg is ABC een hoofdsponsor van de Nascar. Naar verluidt betaalt de zender maar liefst 270 miljoen dollar per jaar om de in Amerika immens populaire sport te mogen uitzenden. Voor de kijkers was het dan ook verbazingwekkend dat de omroep beelden van omvallende bruidjes, gekke katten en kwijlende kinderen verkoos boven het historische moment.

Het probleem werd veroorzaakt doordat de race extreem lang uitliep. Vanwege een ongeluk lag de wedstrijd maarliefst driekwartier stil. En daar had ABC kennelijk niet opgerekend.