Verzekeraars Vivat en Allianz hebben niet voldaan aan de wettelijke verplichting om klanten met een pensioen- en hypotheekgebonden beleggingsverzekering tijdig te informeren over de financiële situatie van hun polis.

Ze riskeren hierdoor onder meer een boete van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De toezichthouder wil echter nog niet zeggen of er maatregelen opgelegd zullen worden. Het gaat om polissen die in de volksmond woekerpolissen worden genoemd.

Verzekeraars hadden tot eind 2016 de tijd om klanten een helder overzicht te geven van de financiële situatie van hun polis en mogelijkheden tot verbetering. In totaal betrof het ongeveer 1,6 miljoen polissen, bij negentien verschillende verzekeraars.

Zeven aanbieders hebben daadwerkelijk al hun betreffende klanten benaderd. Bij tien verzekeraars is dit, op wat onvolkomenheden bij een klein aantal polissen na, ook het geval. Vivat en Allianz zullen hun zaken nu ''binnen afzienbare tijd'' alsnog op orde moeten brengen.

Vivat zegt in een reactie er alles aan te doen om snel aan de regels te voldoen. Daar heeft de verzekeraar extra mankracht voor ingezet. Het bedrijf wil eind januari opnieuw verslag doen aan de AFM.

Bij Vivat gaat het om tienduizenden klanten. Een woordvoerder zegt dat zij wel zijn benaderd, maar dat de AFM aanmerkingen had op de manier waarop.

Klanten hadden bijvoorbeeld vaker aangesproken moeten worden en bepaalde brieven hadden anders opgesteld moeten zijn.

Bij Allianz was niet direct iemand bereikbaar voor commentaar.