Brand New Day gaat spaarproducten aanbieden

Brand New Day heeft van De Nederlandsche bank (DNB) een volwaardige bankvergunning gekregen en kan nu ook spaarproducten gaan aanbieden.

Brand New Day is een relatief jong bedrijf dat zich tot dusver richtte op pensioenbeleggen en vermogensbeheer.

Brand New Day wil de concurrentie op de pensioenmarkt verder opschudden, aldus mede-oprichter Kalo Bagijn. Het bedrijf zal rente bieden voor klanten met pensioenrekeningen.

Daarnaast komt de onderneming met een gewone spaarrekening met een rente van 0,4 procent voor vrij opneembaar spaargeld. Dat is een hoger tarief dan de meeste Nederlandse banken bieden.

''Dat is mogelijk omdat wij genoegen nemen met een lagere marge'', zei Bagijn. ''We moeten dat goedmaken door veel klanten te trekken.''

Strategie

Daarmee past Brand New Day dezelfde strategie toe waarmee het bedrijf voet aan de grond kreeg op de markt voor pensioenbeleggen. Ook daar manifesteert het bedrijf zich sinds 2010 als een prijsvechter.

Dat betekent overigens niet dat er geen winst wordt gemaakt. ''Onze marges zijn laag, maar Brand New Day is geen charitatieve instelling'', aldus Bagijn. Ook de nieuwe bankactiviteiten zullen volgens hem direct bijdragen aan de winstgevendheid. Bovendien maken ze het productaanbod van het bedrijf ''completer''.

Allianz

Dankzij de bankvergunning kan Brand New Day ook de bankactiviteiten van de Duitse verzekeraar Allianz in Nederland overnemen. Daarmee ziet het bedrijf zijn klantenbestand in een klap met 40.000 toenemen tot ruim 200.000. Het beheerd vermogen stijgt door de overname met 500 miljoen euro naar 2,2 miljard euro.

Op termijn wil Brand New Day de vleugels ook uitslaan naar andere Europese landen. Concrete plannen daarvoor liggen er evenwel nog niet, zei Bagijn, die ook aan de wieg stond van onlinebroker BinckBank.

Lees meer over:
Tip de redactie