Verzekeraars en adviseurs moeten meer actie ondernemen om grotere financiële problemen bij klanten met een beleggingsverzekering te voorkomen. 

Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een dinsdag verschenen onderzoek.

Volgens de toezichthouder hebben verzekeraars en tussenpersonen het afgelopen jaar wel belangrijke stappen gezet met het vinden van oplossingen voor gedupeerde klanten.

"Desondanks is er nog een lange weg te gaan, voordat alle klanten met een dergelijke verzekering beter af zijn'', aldus de AFM.

De organisatie deelde aan de verzekeraars cijfers uit voor de aanpak van problemen van klanten, veroorzaakt door woekerpolissen.

De zes grote verzekeraars scoren gemiddeld een 3,1, op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (zeer goed). Een jaar eerder was dat 2,1.

Woekerpolissen

De AFM heeft er eerder ook bij houders van woekerpolissen zelf op aangedrongen om in actie te komen en advies te zoeken over hun financiële situatie.

Hoe eerder dat gebeurt, hoe langer er de tijd is om extra vermogen op te bouwen voor bijvoorbeeld het aflossen van de hypotheek of het pensioen veilig te stellen, stelt de toezichthouder.

In Nederland zijn meer dan 7 miljoen beleggingsverzekeringen afgesloten. Veel van deze polissen zijn inmiddels door verzekeraars omgezet in voor de klanten gunstigere producten. Ook hebben financiële dienstverleners de hoge kosten van beleggingspolissen verlaagd.