Het Amerikaanse Songfestival is in trek bij televisiestations. Volgens de Zweedse producent Brain Academy hebben verschillende televisiekanalen interesse getoond in het uitzenden van de liedjeswedstrijd, waaronder één van de grotere zenders.

Rond het Eurovisie Songfestival van dit jaar werd bekend dat het evenement een Amerikaanse editie krijgt. Organisator European Broadcasting Union (EBU) tekende een intentieovereenkomst met producent Brain Academy met als doel het allereerste Amerikaanse Songfestival in 2021 uit te zenden.

Het Eurovisie Songfestival werd in de VS in 2016, 2017 en 2018 uitgezonden door Logo TV, een zender die zich voornamelijk richt op de lhbti-gemeenschap. Dit jaar besloot dat station de liedjeswedstrijd aan zich voorbij te laten gaan, ondanks het optreden van Madonna tijdens de finale.

De oprichter van Brain Academy Peter Settman heeft aan de Zweedse krant Aftonbladet laten weten dat tien partijen geïnteresseerd zijn in het uitzenden van een American Song Contest.

Het productiebedrijf werkt nog aan de opzet van een nieuw Songfestival. "We kijken nu hoe we Eurovisie kunnen vertalen naar een Amerikaans concept. Wie gaan het tegen elkaar opnemen: staten, steden, of artiesten? Daar proberen we nu uit te komen."