De stad in Nederland waar het Eurovisie Songfestival volgend jaar zal plaatsvinden, moet tussen 5 en 15 miljoen investeren. Dat zegt Sietse Bakker, een van de uitvoerende producenten, in De Telegraaf.

Maar volgens Bakker biedt het evenement ook heel veel kansen voor de desbetreffende stad en kan een investering op papier mogelijkerwijs snel worden terugverdiend.

"Al snel heb je enkele tienduizenden bezoekers over de vloer die hun geld uitgeven. Er zijn veel dingen waar de stad een sleutelrol in speelt, zoals de officiële start van het evenement: de rode loper. En heel belangrijk: de naam van de stad komt op het logo dat een week lang het hele continent over gaat. Dat is het meest zichtbaar van alles."

De krant tekent op dat de totale kosten voor het organiseren van het evenement rond de 30 miljoen euro bedragen. Hoewel de bank RBS berekende dat Azerbeidzjan meer dan 50 miljoen euro investeerde in 2012.

Kopenhagen maakte fors verlies

Toch kan het soms misgaan. De bank bestudeerde hoe de organisatie van het Zweedse Malmö 19 miljoen euro investeerde en 18 miljoen euro uit toerisme binnenkreeg, maar analyseerde ook hoe Kopenhagen in 2014 fors verlies maakte.

Volgens Bakker viel dat vooral de bestuurders van Kopenhagen te verwijten: "Daar zijn dingen misgegaan in de organisatie aan de kant van de stad, waardoor ze niet voldoende financiële middelen hadden gereserveerd om aan hun verplichtingen te voldoen. Daar kan een les uit worden getrokken: er moet een goede samenwerking en goede vertrouwensband zijn tussen omroep en stad."

De stad waar het Songfestival volgens de Nederlandse publieke omroep volgend jaar het beste kan plaatsvinden, wordt deze week bekendgemaakt. Daarna beoordeelt de Europese Radio-Unie of die keuze terecht is. Amsterdam liet recentelijk weten van de organisatie af te zien. Maastricht en Rotterdam lijken volgens kenners de grootste kanshebbers.