Songfestivalkenner Cornald Maas is aangenaam verrast door de eerste repetities van The Common Linnets. "Toen ik de eerste repetitie zag, overtrof dat mijn verwachtingen", zegt hij tegen NU.nl.

"Dit omdat het veel beter en minutieuzer was voorbereid dan ik wist", legt hij uit.

"Het wordt zo gevisualiseerd dat het de emotionele lading van het liedje versterkt en de intimiteit blijft gewaarborgd. Er is geen inzending waarbij de camera zo dicht op artiest zit."

Ilse DeLange en Waylon alias The Common Linnets treden dinsdag op tijdens de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival in Kopenhagen met het liedje Calm After The Storm. Ondanks eerdere kritiek in Nederland wordt het nummer internationaal goed ontvangen.

Bekijk beelden van de repetitie:

Bookmakers

Bij de Britse bookmakers, altijd een liedraad voor de populariteit van een liedje, stijgt het nummer zelfs aanzienlijk. "Ik heb het niet eerder meegemaakt dat de verwachtingen niet zo hoog waren vooraf en dat op basis van repetities een inzending omhoog stuift bij de bookmakers", aldus Maas.

Momenteel staat de Armeense zanger Aram MP3 met Not Alone op nummer 1 bij de bookmakers, al zegt dat volgens Maas niet alles. "De verwachtingen wanneer iets bij de bookmakers bovenstaan staat, kan ook betekenen dat het kan tegenvallen. Dat mensen denken: dit nummer 1?"

Puntenverdeling

Pogingen stemmen te winnen, zijn volgens Maas vaak tevergeefs. "Strikt genomen maakt het voor de puntenverdeling niet veel uit. Het zal best een beetje helpen, als je verschijnt op de Deense tv of op het VRT Journaal, maar de jury en de televoters zal er niet veel aan gelegen liggen."

Maas is ervan overtuigd dat de kritiek in Nederland omslaat als Nederland doorgaat naar de finale, zoals dat vorig jaar ook gebeurde bij Birds van Anouk. "In Nederland zijn we behept met het virus dat we nooit achter onze eigen inzending staan, dat ten eerste", zegt hij beschouwend.

Repertoire

"Ten tweede, net zoals bij Anouk vorig jaar, is het zo dat we Ilse en Waylon met een bepaald repertoire kennen en een bepaalde manier van zingen. Als het dan iets anders is, zeggen we: waarom doen ze niet gewoon waar ze goed in zijn? In het buitenland hebben mensen daar geen last van."

"Het is een vooroordeel op basis van een verwachting", vervolgt Maas. "Dat was bij Anouk ook zo: dat is niet 'onze rockbitch', of dat is niet Three Days In A Row, een van die ballads die we zo emotionerend vonden. Dat sloeg toen om. Nu was de kritiek nog heftiger en nu slaat het ook om."

Kermisnummers

Ook bij de meeste andere landen ligt de aandacht weer bij het liedje, denkt Maas. "Kermisnummers zijn er bijna niet meer bij, hooguit wat rare attributen die het podium opgesleept worden. Wie weet krijgt het festival voor elkaar wat het wil: dat het weer over liedjes gaat. Mensen, hoe blij zijn we dan?"

Hij blijft optimistisch over de Nederlandse inzending. "Het is typisch van Ilse om nooit de kaarten op tafel te leggen, terwijl ze ondertussen dondersgoed weet hoe ze het hebben wil. Waylon is een ander verhaal, die staat er minder bezwaard in, zal ik haast zeggen. Die kijkt het onbevangen aan."

Overzicht inzendingen Eurovisie Songfestival 2014 | Videoclips van alle songfestivalliedjes | Interview The Common Linnets