Zwarte Piet krijgt door de discussie over zijn uiterlijk tijdens deze sinterklaasviering verschillende gedaantes. De lijn van Het Sinterklaasjournaal is daarbij een belangrijke leidraad.

Het kinderprogramma van de NTR wordt vanaf 9 november dagelijks uitgezonden op NPO3. In de eerste uitzendingen waren tot nu toe alleen zwarte Pieten te zien. 

Bij de officiële intocht in Meppel op zaterdag 14 november en ook door een aantal winkelketens, wordt het voorbeeld van Het Sinterklaasjournaal gevolgd. Vorig jaar waren er naast Zwarte Pieten, ook gekleurde en witte pieten te zien.

Een overzicht van de kleur van de pieten dit jaar voor zover nu bekend:

Scholen en gemeenten

Veel scholen in de grote steden doen de traditionele Zwarte Piet in de ban. Op de openbare scholen in Utrecht zullen de pieten dit jaar ontbreken. In Rotterdam is door de openbare scholen gekozen voor een piet zonder zwart kroeshaar en donkere huidskleur. De scholen in Den Haag en Amsterdam krijgen bezoek van een ‘neutrale’ piet zonder discriminerende kenmerken.

Bij veel scholen buiten de Randstad wordt Sinterklaas nog wel vergezeld door traditionale pieten. Uit een onderzoek van het AD onder 262 gemeenten blijkt dat 86 procent het bij een piet in de traditionele vorm houdt.

Winkels 

Bij de winkelketens loopt het uiterlijk van de pieten sterk uiteen. Op de sinterklaasartikelen in de supermarkten van Albert Heijn zijn traditionele zwarte pieten, bruinere pieten en pieten met roetvegen te vinden. Op de verpakkingen en andere uitingen van de Jumbo zijn zowel zwarte als witte pieten te zien.

De Bijenkorf heeft gekozen voor gouden klimpieten. In de Blokker behoudt de hulp van Sinterklaas zijn klassieke zwarte kleur. Dat geldt ook voor de speelgoedketens Bart Smit en Intertoys, die onder dezelfde holding vallen. De dikke lippen en oorbellen zullen wel ontbreken.

Hema besloot het decoratiemateriaal in winkels aan te passen aan de roetveegpiet. Wellicht wordt volgend jaar ook verpakkingsmateriaal aangepast. V&D zegt de lijn van het Sinterklaasjournaal te volgen.

Ook grote bedrijven, die bijvoorbeeld Sinterklaasvieringen organiseren voor medewerkers en hun gezin, overwegen het uiterlijk van de pietfiguur aan te passen.

Omroepen

Bij RTL blijven de pieten zwart. RTL Telekids houdt vast aan de 'vaste' figuren van de Club van Sinterklaas, die ook te zien zijn in een bioscoopfilm. Kinderzender Nickelodeon introduceert dit jaar 'ongeschminkte pieten' of 'naturelpieten' in een nieuwe dagelijkse sinterklaasserie Op weg naar pakjesavond - Sint vermist!.

Video: Het ontstaan van Zwarte Piet in 60 seconden