Schouwen-Duiveland komt met toeristisch openbaar vervoer

De gemeente Schouwen-Duiveland legt een subsidie van 24.950 euro neer als bijdrage aan toeristisch openbaar vervoer, zoals een sightseeing bus.

Taxi Centrale Renesse, Stichting SchouwenDuivelandPas, VVV Zeeland en Connexxion hebben samen met de gemeente overleg gehad om te komen tot een vorm van toeristisch openbaar vervoer op Schouwen-Duiveland.

"In Tij van de toekomst is opgenomen dat we de deelgebieden op het eiland verbinden door een goede toeristische infrastructuur, van wegen, fietspaden, wandelpaden etc. Een toeristisch openbaar vervoer is hiervan volgens ons een goede invulling", aldus het college.

SchouwenDuivelandPas

In het plan is sprake van een toeristische sightseeing bus, een toeristentaxi en een pendelbus naar het Watersnoodmuseum waarvan de toeristen gebruik kunnen maken met behulp van de ZeelandPas.

"Leden van de Stichting SDPas verstrekken, al dan niet gratis, de ZeelandPas aan hun gasten en met deze pas kan men gratis gebruikmaken van de sightseeing bus en korting krijgen op het gebruik van de toeristentaxi."

Overige gasten en inwoners kunnen ook gebruikmaken van de bus, echter dan tegen de reguliere tarieven. "Gasten verwachten steeds meer een unieke ervaring tijdens hun vakanties. Een dergelijke sihgtseeingbus is in Zeeland uniek. Met deze bus verbinden we de diverse attracties op ons eiland, waaronder de belangrijkste kernen, toeristische gebieden en museu."

Kosten

De kosten voor de sightseeingbus bedragen 69.950 euro. Een fors deel daarvan is de bijdrage voor de bus zelf: 55.000 euro. Daarnaast wordt 7.700 euro gerekend voor het bestickeren van de bus in de stijl van 'Band met Schouwen-Duiveland' en nog eens 7.250 euro voor de borden bij bushaltes.

40.000 euro wordt betaald uit de lidmaatschapsgelden voor de Stichting SchouwenDuivelandPas. Het watersnoodmuseum draagt ook nog eens 5000 euro bij en het overige bedrag (24.950 euro) wordt dus door de gemeente betaald.

"Als de pilot in 2018 wordt voortgezet zijn naar verwachting ook minder kosten nodig voor bestickering en bushaltes en kan onze bijdrage wellicht lager zijn", aldus het college.

NUwerk

Tip de redactie