De KNSB moet na tien jaar op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. KPN heeft besloten om het medio 2020 aflopende contract niet te verlengen, zo heeft de schaatsbond maandag bekendgemaakt.

"Wij kijken terug op een geweldige samenwerking en bedanken KPN voor alles wat het bedrijf sinds 2010 voor de schaatssport heeft gedaan. Dat is van enorme waarde", zegt Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB.

"Het is jammer dat aan onze trouwe relatie een einde komt. Maar waar deuren sluiten, gaan andere deuren open. Het vertrek van KPN betekent dat andere bedrijven kunnen instappen als hoofdsponsor in de grootste en populairste wintersport van Nederland."

In de periode met KPN als hoofdsponsor pakten de Nederlandse langebaanschaatsers en shorttrackers op twee Olympische Spelen (Sotsji en Pyeongchang) in totaal 44 medailles.

Een jaar geleden vond de KNSB, dat nu een jaar de tijd heeft om een nieuwe hoofdsponsor te vinden, in het Japanse Daikin al een tweede grote geldschieter. De fabrikant van warmtepompen en klimaatsystemen verbond zich tot en met de Winterspelen van 2022 aan de schaatsbond.

KNSB heeft vertrouwen in zoektocht

De KNSB heeft er vertrouwen in dat er snel een opvolger van KPN zal worden gevonden. KPN zal zich na juni 2020 meer gaan focussen op de bestaande samenwerking met voetbalbond KNVB en de Eredivisie.

De KNSB heeft roerige jaren achter de rug, waarin de bond mede door de penibele financiële situatie een aantal interne wijzigingen moest doorvoeren. Het aantrekken van geldschieter Daikin was een eerste stap in de goede richting.