Jac Orie vindt dat het schaatsen commercieel interessanter moet worden. Om een aanzet hiertoe te geven heeft de coach van Lotto-Jumbo een plan gemaakt dat hij dinsdag zal sturen naar onder meer de ISU en de KNSB.

Orie wil dat het voor bedrijven aantrekkelijker wordt om in het schaatsen te stappen, zo vertelt hij aan het AD.

Momenteel rijden schaatsers tijdens internationale titeltoernooien en World Cups in het pak van hun land en is er nauwelijks ruimte voor het logo van de sponsor.

Schaatsbond KNSB stelde tijdens het ISU-congres in 2014 voor om commerciële teams in hun eigen kleding wereldbekerwedstrijden te laten rijden, maar de meeste landen zagen hier niets in.

In zijn plan richt Orie zich onder meer op een licentiesysteem bij de World Cups. "Voor een bepaald bedrag, ik ben uitgegaan van een ton, kun je als merkenteam of als land marketingrechten kopen voor de zes wereldbekerwedstrijden."

"Je rijdt die wedstrijden in je eigen kleuren. Dus wij in het geel-zwart, maar de Amerikanen zouden met de look en feel van hun sponsor BMW kunnen rijden."

KNSB-hoofdsponsor KPN behoudt in het plan-Orie twee van de drie logo's op de internationale pakken en krijgt eveneens een logo op de merkpakken.

Hoofdsponsor

Volgens Orie kan de ISU het geld goed gebruiken omdat de internationale schaatsunie na het wegvallen van Essent in maart 2014 al twee seizoenen zonder hoofdsponsor voor haar toernooien zit.

In zijn voorstel gaat twee derde van de inkomsten uit het licentiesysteem naar het organiseren van wedstrijden en een derde naar schaatslanden die onvoldoende financiële middelen hebben.