HEERENVEEN - De Nederlandse schaatscoaches zijn boos over het dweilschema dat komend weekeinde bij de nationale allroundkampioenschappen in Heerenveen wordt gehanteerd.

De scheidsrechters, onder leiding van Jacques de Koning, besloten vrijdag de 500 meter van de vrouwen en mannen (in totaal 23 ritten) zaterdag direct na elkaar te laten plaatsvinden. Bij de 5 kilometer voor mannen en 3 kilometer voor vrouwen is bovendien één dweilpauze, terwijl de coaches er graag twee willen.

'Niet eerlijk'
"Schaatsers moeten onder gelijke omstandigheden rijden", aldus TVM-coach Gerard Kemkers. "Dat is nu niet het geval. De snelsten moeten over het slechtste ijs. Op deze manier is dit geen eerlijk kampioenschap."

Kemkers, bijgestaan door coaches van andere teams, hoopte dat de scheidsrechters hadden geleerd van de wereldbekerwedstrijd in Heerenveen in november. Destijds was TVM-schaatser Sven Kramer furieus, omdat hij op de 5 kilometer met slechter ijs te maken had dan zijn concurrenten. Naar eigen zeggen kon hij daardoor het baanrecord niet verbeteren. Ook schaatsers uit andere landen, die in de laatste ritten in actie kwamen, klaagden.

Risico
"In het buitenland hebben ze het er nu nog over", zegt bondscoach Wopke de Vegt, die ook geen goed woord over had voor de beslissing. "Waarom nemen ze zo'n risico? Schaatscoaches weten waarover ze praten. Er wordt slecht geluisterd. Het is te hopen dat problemen dit keer uitblijven."

De Koning bleef ondanks de kritiek bij zijn besluit. "Bij de wereldbekerwedstrijd in november was de luchtvochtigheid 47 procent, nu 23 procent", zei hij. "Dat is een enorm verschil. Destijds hebben we een fout gemaakt, dat geef ik volmondig toe. Iedereen kon zien dat Kramer te maken had met slechter ijs dan zijn voorgangers. Toen was een extra dweilpauze achteraf gezien nodig."

Onterecht
Volgens De Koning is de kritiek nu niet terecht. "Het is buiten droog, dus het kan prima op deze manier. En bovendien wil ik het publiek niet naar een zamboni laten kijken, maar naar een schaatswedstrijd. Als het aan de coaches ligt, moeten we volgens mij na elke rit dweilen. Want pas dan zijn de omstandigheden echt gelijk."

KNSB-topsportmanager Arie Koops vindt dat de wedstrijdleiding een risico neemt. "Bij de wereldbekerwedstrijd lag de baan er na de vijfde rit op de 5 kilometer echt niet meer goed bij, nu dweilen ze pas na zes races. Maar de ijsmeester en scheidsrechters hebben er hun redenen voor."