Het plan om Kruispunt Bos bij Raalte met een kwart-klaverbladconstructie veilig te maken deugt niet. Dat is de overtuiging van de partij BurgerBelangen.

“Het plan is in strijd met het raadsbesluit van 2009, die bepaalt dat de weg ‘verdiept’ moet worden aangelegd. Bovendien is het op zeker tien punten slecht voor de veiligheid en woonkwaliteit in Raalte-dorp”, zo stelt Ben Nijboer van BurgerBelangen.

Nijboer wil zo snel mogelijk een raadsdebat. BurgerBelangen erkent dat Kruispunt Bos een dominant knelpunt is op de N35. Zeker sinds de opening van de tunnel bij Nijverdal is de verkeersdruk toegenomen. “Maar dat los je niet op door alleen Kruispunt Bos aan te pakken. Integendeel: de problemen worden verplaatst én vergroot. Dit is heel slecht voor het dorp”.

Effecten

Nijboer zet op Salland Centraal een aantal effecten op een rij. Hij vindt het namelijk 'onbegrijpelijk' dat het college de variant voor Kruispunt Bos naar voren schuift als de ultieme oplossing.

“Wat hier feitelijk gebeurt is twee zéér duidelijke opdrachten van de gemeenteraad worden genegeerd. Op 29 oktober 2009 is unaniem door de raad besloten dat de N35 in verdiepte vorm moet worden aangelegd", vertelt Nijboer verontwaardigd. 

"In diezelfde vergadering kreeg het college de opdracht om een totaalplan te maken, rekening houdend met zaken als fietsinfrastructuur, de ontsluiting van De Zegge, de barrièrewerking tussen Noord en Centrum en de situatie in Mariënheem. Dit is nooit opgepakt. Als dat wél was gebeurd, hadden we nu het huiswerk klaar en had er voor Kruispunt Bos zeker een beter plan gelegen.”