De vijftigste editie van het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR) in juni eindigt met openluchtvertoningen van klassiekers uit de geschiedenis van het festival, performances, beeldende kunst en het nieuwe programmaonderdeel Harbour.

Van 2 tot en met 6 juni kan publiek, volgens de dan geldende coronaregels, fysiek voorstellingen bezoeken. Online loopt het 'on demand' bekijken van films en activiteiten door tot 10 juni. Begin dit jaar werd alles nog online gedaan door IFFR.

"Áls de bioscopen open zijn, tonen wij ook films op het grote doek en staan wij klaar om het publiek te verwelkomen", zegt festivaldirecteur Vanja Kaludjercic.

"We popelen om het veelzijdige programma te vertonen aan het publiek: van verloren gewaande cinematografische hoogstandjes tot de debuutfilms van nieuw talent in Bright Future en natuurlijk ons nieuwe hoofdprogramma Harbour. Verder presenteren wij in Art Directions een eclectische mix van performances en installaties."

Havenstadidentiteit komt naar voren in nieuw programmaonderdeel

In Harbour moet de havenstadidentiteit van Rotterdam doorklinken. Het levert in ieder geval de wereldpremière van Dune Dreams van de Franse filmmaker Samuel Doux en de internationale première van The Blue Danube van de Japanner en oud-Tiger Award-winnaar Ikeda Akira op.

Nederlandse inbreng tijdens het sluitstuk van het vijftigste filmfestival komt van onder anderen Daniel Jacoby, Erik van Lieshout en Jasper Coppes.

De filmvertoningen in de buitenlucht zijn een samenwerking met de Rotterdamse Dakendagen en Pleinbioscoop. Waar die plaatsvinden, is volgens een woordvoerder van het festival op dit moment nog niet exact bekend. Op 25 mei wordt de definitieve programmering bekendgemaakt op de site iffr.com. Dan start ook de kaartverkoop.