De jaarlijkse Operadagen Rotterdam beginnen vrijdag in de schouwburg van Theater Rotterdam met drie openingsvoorstellingen.

Het gaat onder meer om Reading Salomé, een Berlijnse productie die Richard Strauss' opera Salomé laat zien met onder anderen dragqueens. De regisseurs Johannes Müller en Philine Rinnert willen hiermee een nieuwe kijk bieden op vrouwelijke kracht en hoe mannen daarop reageren.

Promethe/Plague van de Iraanse Beyn Theatre Group is een bewerking van de oud-Griekse tragedie Prometheus Geboeid, eerder een van winnende voorstellingen op de door Unesco opgerichte internationale muziektheatercompetitite Music Theatre NOW. Dit concours wordt overigens vanaf deze aflevering vast tijdens de Operadagen Rotterdam gehouden.

Lullaby Movement: A Song Cycle tenslotte is een theatrale liedcyclus met slaapliedjes uit de hele wereld, gezongen in achttien talen. De Australische zangeres en componiste Sophia Brous verzamelde de liedjes in vluchtelingenkampen in Europa.

Zaterdag Griekse tragedie

De Operadagen houden zaterdag in Rotterdam de straatparade Orfeo & Majnun: naar de Griekse tragedie over de geliefden Orpheus en Eurydice én het Arabische liefdesverhaal van Layla en Majnun. Honderden 'gewone' Rotterdammers doen mee en werkten de thema's liefde, verlies en verlangen uit.

De Operadagen omvatten deze keer ruim honderd voorstellingen. Daaronder zijn verder Metamorphosis van Nicole Beutler (een dansopera onder meer geïnspireerd op het werk van M.C. Escher), de pop-opera Sylvia van Fabrice Murgia en de Nederlandse première van Einstein on the Beach van Philip Glass, met alt-popzangeres Suzanne Vega.