Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam zijn woensdag begonnen aan de berging van een scheepswrak op de Nieuwe Waterweg in het Rotterdamse Havengebied. Door het verwijderen van het wrak kunnen in de toekomst zeeschepen met tot vijftig procent meer lading de Botlekhavens bereiken.

De werkzaamheden gaan naar verwachting tot 15 april duren. Het vaarverkeer ondervindt hiervan geen hinder.

Het wrak is het in 1938 gezonken vrachtship SS Chryssi. De restanten hiervan kwamen aan het licht tijdens baggerwerkzaamheden voor de verdieping van de Botlekhavens en Nieuwe Waterweg.

Deze verdieping was nodig omdat de Nieuwe Waterweg voor veel vrachtschepen niet diep genoeg is. Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam hopen door de werkzaamheden het Rotterdamse havengebied goed bereikbaar te houden.

Berging wrak 'geen gemakkelijke opdracht'

De Chryssi lag op ruim 15 meter diep, terwijl de vaargeul 16,2 meter diep moet worden om een goede doorstroom te garanderen. Het Rotterdamse bergingsbedrijf W. Smit heeft de restanten van het schip met een wrakkenknijper stuk voor stuk opgeruimd.

Dat is geen gemakkelijke opdracht, verklaart een woordvoerder van Rijkswaterstaat. “Duikers ‘kijken’ voor de wrakkenknijper en communiceren vervolgens waar de knijper heen moet. Dat is niet zomaar een klusje.”