Het Werkplein Hart van West-Brabant heeft vorig jaar 2,5 miljoen euro bespaard door het opsporen van fraude.

In totaal werden 800 dossiers onderzocht. In 238 gevallen paste het Werkplein een regeling aan of werd een uitkering stopgezet. Bij verdachte omstandigheden honoreerde de sociale diensten aanvragen niet.

Medewerkers van het Werkplein komen in actie op basis van signalen vanuit de samenleving en risicocriteria die wijzen op fraude door klanten. "We investeren veel in handhaving om ervoor te zorgen dat het stelsel betrouwbaar en betaalbaar blijft en burgers krijgen waar zij recht op hebben", legt een woordvoerder uit.

Ook dit jaar volgen weer controles. Dit jaar is het Werkplein extra alert op de extra inkomsten van parttimers en mensen die werkzaam zijn in de horeca en bouw.

Preventie

Preventie staat ook voorop in de aanpak. Klantmanagers vragen bij een verzoek om een bijstandsuitkering kritisch door. Ook ontvangen mensen uitgebreide voorlichting, onder meer met een bijeenkomst over rechten en plichten. Dit gebeurt nog, voordat een verzoek om financiële steun officieel wordt aangevraagd.

Fraude ontstaat, doordat mensen zaken niet doorgeven. Daarbij gaat het om andere inkomsten, niet opgegeven vermogen, langdurig verblijf in een andere gemeente of in het buitenland, samenwonen of het huisvesten van medebewoners van 21 jaar en ouder.

Bij een vermoeden van bedrog, wisselt het Werkplein gegevens uit met andere instanties uit. Ook volgen er gesprekken met de klant en wordt zo nodig ander onderzoek gedaan.

Sociale Diensten

Het Werkplein Hart van West-Brabant is actief voor de gemeenten Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert. De hoofdvestiging staat in Etten-Leur, maar klanten kunnen ook terecht in een dependance in Roosendaal. Deze organisatie ontstond uit een fusie van de sociale diensten van de zes gemeenten.