CDA-Raadslid Robert Breedveld wil dat het college van burgemeester en wethouders snel met een plan van aanpak komt voor een goede ontsluiting voor de wijk Tolberg. 

Aanleiding is een petitie die Tolbergenaar Rumo van Oers is gestart. Die pleit ervoor om een extra afrit te realiseren van snelweg A58 om de bereikbaarheid te verbeteren.

Inmiddels hebben zevenhonderd mensen de online handtekeningenactie getekend. Volgens Van Oers is de bereikbaarheid van Tolberg onvoldoende. Veel mensen nemen nu sluiproutes waardoor het onverantwoord druk zou zijn op wegen als het Hollewegje en de Rietgoorsestraat:

"Anderen moeten soms enorm omrijden waardoor het lang duurt voordat ze op de snelweg zijn. Dit in combinatie met de enorme drukte op het knelpunt De Stok zorgt voor onnodig lange reistijden." Verder staan bij de spoorwegovergangen aan de Willem Dreesweg in de wijk soms lange rijen, voordat automobilisten de rails kunnen oversteken.

Haalbare kaart

Het CDA heeft inmiddels raadsvragen gesteld aan wethouder Cees Lok van Bereikbaarheid en Mobiliteit. De partij wil weten of het plan van Rumo van Oers een haalbare kaart is. Daarnaast wijst Breedveld erop dat er ook nog andere oplossingen mogelijk zijn om te komen tot een betere ontsluiting van Tolberg. Het raadslid denkt daarbij aan een tunnel onder de Willem Dreesweg, het verbreden van bestaande wegen, het aanleggen van een parallelweg tussen de A58 en Tolberg-West of de komst van een verbindingsweg tussen de Thorbeckelaan en de Wouwbaan.

De kosten voor zo’n oplossingen lopen aardig op. Dat hoeft volgens Breedveld geen bezwaar te zijn: "Uit navraag bij andere gemeentes, zoals Venlo en Utrecht, blijkt dat de kosten van zulke maatregelen verdeeld worden. Er is in alle gevallen sprake van een financieel akkoord tussen het Rijk, provincie, ProRail en gemeente." Hij vraagt Lok of hij bereid is naast een plan van aanpak ook te komen met een financiële onderbouwing: "We hopen dat de wethouder hier al een inschatting van kan doen door in contact te treden met andere gemeentes."

Actieve lobby

Als dat nog niet mogelijk is, stelt het CDA voor een actie lobby te starten richting het Rijk, de provincie Noord-Brabant en spoorwegbeheerder ProRail. Hierdoor zou Lok snel weten hoeveel deze partijen kunnen bijdragen aan de aanleg van een tunnel of een extra ontsluitingsweg.