
Roosendaal werkt aan betere marketingstrategie
Het college van burgemeester en wethouders heeft daarop het Belgische adviesbureau Connect ingeschakeld. Vrijdag presenteerde communicatieadviseur Bart Derison van Connect samen met wethouder Hans Verbraak een plan dat er voor moet zorgen dat er in juni 2017 een kant en klare marketingstrategie ligt.
Bart Derison was vier jaar geleden ook al betrokken bij het in gang zetten van de noodzakelijke veranderingen in de binnenstad. Hij verheugt zich op de hernieuwde kennismaking met de stad en de gemeente.
"We hebben destijds enkele forse adviezen gegeven. Vaak zie je dan aarzeling om daar op door te pakken. Dat is in Roosendaal niet gebeurd, alle betrokkenen zijn hier aan de slag gegaan."
Geen zakmesprofiel
Het college trekt ongeveer een half jaar uit voor de ontwikkeling van een strategie. "Verstandig", meent Derison. "Je kunt dat wel sneller doen, maar als je – zoals de gemeenteraad heeft gevraagd – een strategie wilt die door zoveel mogelijk betrokkenen wordt gedragen, is een periode van zes maanden realistisch."
Derison waarschuwt tegen wat hij een 'Zwitsers zakmesprofiel’ noemt: een beeld van een gemeente waar je van alles mee kunt. "Wanneer je te veel elementen betrekt bij het profiel van je gemeente, loop je het risico dat je een onherkenbare soep overhoudt. Gelukkig blijkt uit de eerder ingediende motie, dat de gemeenteraad zich bewust is van het feit dat er scherpe keuzes moeten worden gemaakt, waarbij de nadruk ligt op de overheersende sterke kanten van de gemeente."
Marketingstrategie
Het college trekt 100.000 euro uit voor de ontwikkeling van de marketingstrategie en gaat er van uit dat de eerste gesprekken met maatschappelijk spelers in januari van start gaan.
Derison: "Vanwege het extreme veranderingsbeleid dat vier jaar geleden werd ingezet, was het op dat moment ongepast om een marketingstrategie te ontwikkelen. Roosendaal bevindt zich nu in een situatie dat het onverantwoord zou zijn dat niet te doen."