De leider in de strijd om de titel van de Nederlandse Rallykampioenschappen is dit weekend na de vijfde van de zes rally’s bekend geworden.

Jasper van den Heuvel (Mitsubishi) pakt de titel. Na een spannende eindstrijd volgde Bob de Jong op de bumper en werd tweede in zijn Citroën DS3.

Onder een mooie helderde hemel zowel ’s nachts als overdag, werd op 7 en 8 oktober de internationale GTC Rally gereden. Paarden Sport Centrum Den Goubergh in Zegge bood een uniek onderdak voor dit West-Brabantse Rally- en racespektakel.

Na de eerste indrukwekkende klassementsproef voor het VIP terras, vertrokken de 30 snelle bolides op vrijdagavond naar de Hel van Achtmaal. Daar werd een neutralisatieronde gereden na een zware crash van Belg Matthias Boon. Zaterdag werden de West-Brabantse polders doorkruist voor de overige 12 proeven. En het publiek trok met ze mee.

PSC Den Goubergh

De verbindende factor met de nieuwe thuisbasis is paardenkracht. "Deze locatie is geweldig voor ons", vertelt John Elst. "Het servicecentrum is hier op het terrein ondergebracht waardoor de mecaniciens ook naar de proeven kunnen kijken. Het hoofdgebouw biedt mooi uitzicht voor de VIP’s." 

Er komt nogal wat bij de organisatie van zo’n rally kijken. Er zijn hoge veiligheidseisen vanuit de KNAF voor de auto’s, de route en plaatsen voor de toeschouwers. Er zijn 1340 vrijwilligers, en de hulp van andere rally-organisatie uit het land wordt dan ook erg gewaardeerd.

De Amsterdammer Rob Mooijen is één van de officials. "Ik doe tijdcontroles bij landelijke rally-wedstrijden." Mooijen rijdt zelf ook rally’s maar dan op niet-afgezette binnenwegen.

Oldies

Naast de GTC Rally en Jumbo ShortRally was er ook een rally voor oldies:  Het Markthuys Historic & Legend Rally. Bij de Historic Rally (auto’s van 25 jaar en ouder) zette Anton Moree in zijn Ford EscordR5 de snelste tijden neer. Bij de Legends hoefden de bestuurders niet het uiterste te vergen van hun kostbare oldies.

Hier gaat het om een constant gemiddelde snelheid. Dit vergt een perfecte samenwerking tussen piloot en co-piloot. Michael Simons:  "Ik rijd al sinds mijn 18e Rallywedstrijden en sinds 2010 is mijn zoon Rogier (25) navigator."

Ze rijden in een prachtige Volvo PV 544 Sport uit 1963, de op 1 na oudste auto van de deelnemers. "Er is een leuke sfeer onderling tot de start en daarna start het competitie gevoel. We zijn één grote vriendenclub", lachen ze.  Winnaar bij de Legends werd Robert Miller met zijn schitterende Autin Healey 3000.

Dure hobby

Race is een dure hobby. Voormalig postbode Henk Westerbeek: "Zonder mijn trouwe sponsors zou ik niet kunnen rijden". Henk rijdt al vanaf 1985 rally-races en kwam 33 jaar bij allerlei bedrijven die hem al die jaren al financieel steunen.

Rallyliefhebbers echtpaar Wim en Els Ruedisueli uit Zwijndrecht volgen ruim 25 jaar in hun camper alle internationale rally’s. Zij werkten 12 jaar in het serviceteam van de Nissan Micra Challenge:  "Rallyrijden is een dure hobby, kost voor een simpele auto zeker 80.000 euro op jaarbasis."

Specials

Eep Borgers werd verrast door zijn team die zijn auto en serviceplek hebben versiert omdat hij voor de 25e maal meerijdt in de RTC.

"Ik heb sindsdien al honderden rijders zien komen en gaan. Het deelnemersveld is enorm veranderd en kent zware tijden door fout landelijk bestuur in het verleden. Dat is jammer want de organisatie van de RTC-rally hier verdient zeker veel meer inschrijvingen Misschien kunnen ze beter in het voorjaar de rally organiseren bij de start van het seizoen." 

Speciaal uit Australië kwam Peter Gommers overgevlogen om deel te nemen met een knalgele Micra. Hij was medeorganisator van de GTC vanaf de oprichting in 1987 tot 2003. Zijn navigator was niemand minder dan de Nispense 'burgemeester' Marco Schillemans.