Het voelt goed om als Darth Vader de inkomende kogels weg te slaan met je lightsaber in Star Wars Battlefront. Maar de game verkiest wel duidelijk de stijl boven de inhoud.

De esthetiek van een film is zelden of nooit zo goed vertaald naar een game. Dat zit hem zowel in het overduidelijke, zoals de soundtrack en de bijna bizar gelijkende animaties, als het subtiele, zoals de manier waarop een nieuwe scene wordt ingeluid na een respawn, of de manier waarop lasers tegen gesteente uit elkaar ketsen.

De game geeft geen prioriteit aan het vormgeven van je personage en het kiezen van een wapen, maar laat je direct losgaan in negen verschillende modi. Helaas zijn deze ook weer niet zó verschillend.

De meest vreemde eend in de bijt is de Fighter Squadron-modus, een strijd in het luchtledige tussen onder meer X-Wings en Tie Fighters, waarbij je naar hartenlust kunt stoeien met het vliegende wapenarsenaal dat in de rest van de modi enkel sporadisch beschikbaar is. Ruimtegevechten zijn in de game overigens helemaal niet van de partij.

Het restant van de negen modi is meer gewoontjes en varieert vooral in spelersaantallen, bijvoorbeeld veertig spelers in Walker Assault en twaalf in Hero Hunt. 

Onze favoriet is Heroes versus Villians, een zes tegen zes-modus met aan iedere kant drie Heroes die maar één keer kunnen respawnen. Heroes versus Villians vormt fijne afwisseling op twintig versus twintig-modi als Walker Assault en Supremacy.

Squads

Samenwerken is in alle spelvormen aan de orde, maar Battlefront houdt het simpel. Je hebt maar één partner met wie je een squad deelt, ongeacht de modus. De squadstructuur van Battlefront is dus een stuk beperkter dan die van Battlefield, waarin meerdere spelers een squad delen. 

Er is nog een ander spelsegment waarin je in die beperkte mate samenwerkt. 'Missions' is de enige modus naast de multiplayer en laat je het met één iemand, al dan niet in split-screen, opnemen tegen de kunstmatige intelligentie. Het voldoen aan standaardopdrachten en het omleggen van 'waves' aan vijanden weet echter niet lang te vermaken.

Met twaalf maps is er ook niet héél veel variatie in omgevingen, zeker niet gezien in iedere modus maar een beperkt aantal maps beschikbaar is vanwege hun uiteenlopende grootte. Er zullen waarschijnlijk niet voor niets veel downloadbare toevoegingen verschijnen, maar zelfs die content zal moeilijk kunnen verhelpen dat Battlefront vrij snel in herhaling valt.

Simpel

Star Wars Battlefront is meer Star Wars dan shooter. DICE heeft van Battlefront een game gemaakt waar iedereen zich mee kan vermaken. De mechanics zijn simpel en doeltreffend. Zie je een power-up? Loop er overheen en je bemachtigt een nieuw wapen, de mogelijkheid om één van de Heroes te worden of je kunt plaatsnemen in een vlieg- of voertuig. 

Het schieten is eveneens simpel van aard: de wapens hebben nauwelijks terugslag en zijn meestal zeer nauwkeurig, zelfs op lange afstanden. Met de sniper is het bovendien een eitje om mensen om te leggen, ook als je zelden in competitief verband shooters speelt. 

De kern van de actie, het knallen, is daarmee eigenlijk te makkelijk te leren. De actie voelt beperkt en kaal aan. Als voetsoldaat is het met name een kwestie van rennen naar je doel totdat je wordt neergeknald. Het is knallen of geknald worden. De variatie schuilt in de power-up’s. 

Graphics

Toch demonstreert Star Wars Battlefront ook hoe akelig blij je kunt worden van computerspelletjes. De Frostbite-engine krijgt alle ruimte om te schitteren. De twintig tegen twintig-veldslagen op de map Forest Moon of Endor geven het zeldzame gevoel dat je een game op een next gen-console speelt. 

De groene omgeving verschijnt vloeiend, en zandpaden worden prachtig bezet door omgevallen bomen. De vonkjes die je ziet nadat je op een AT-ST schiet zien eruit alsof ze in een filmstudio zijn nagebootst. 

Vermeldenswaardig zijn ook de geluidseffecten, uiteraard met name wanneer je een aardige Dolby-set of headset hebt aangesloten. De ‘pewpew’-geweertjes klinken in een binnenomgeving anders dan in de open lucht, het afvuren van wapens in een Bubble Shield is nutteloos maar vanwege de audio toch nog de moeite waard en het geluid van weerkaatsende lasers op een lightsaber zal menig Star Wars-fan van de bank door de huiskamer doen glijden. 

Conclusie

Wanneer het nieuwe eraf is en de prachtige graphics, geweldige geluidseffecten en imponerende Heroes die het slagveld bestrijken niet meer indrukwekkend zijn, resteert in Star Wars Battlefront een heel doorsnee shooter. 

De game is daarmee een schietspel voor iedereen, behalve voor iedereen die veel schietspellen speelt. Dat kan positief zijn als competitief schieten je afschrikt, maar zelfs dan is diepgang in Battlefront ver te zoeken.

BEOORDELING

Star Wars Battlefront is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze recensie is gebaseerd op de PS4- en Xbox One-versies van de game.

Prijzen PS4

Prijzen Xbox One

Prijzen PC