Review: Angry Birds 2 is kiekendief van je portemonnee

Na jaren experimenteren met andere thema’s en genres heeft Angry Birds afgelopen week eindelijk een officiële opvolger gekregen, Angry Birds 2. Het tweede deel is een logische maar tragische conclusie van al dat marktonderzoek. Ontwikkelaar Rovio ontpopt zich als een kiekendief van je portemonnee.

Zelfs als je Angry Birds 2 maar een half uurtje speelt, ontkom je niet aan het verdienmodel van de Finse studio. Frequente Facebook-verzoekjes, promotie van eigen spellen, reclame voor andere-apps en uiteraard prominent vertegenwoordigde in-app aankopen: het zit er allemaal in en je krijgt het er ook niet zomaar meer uit. De agressieve aanpak is verweven met het dna van de boze vogels.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn in de appwinkels tal van games die je bij uitstek eens in de zoveel tijd kunt spelen. Angry Birds 2 is er daar echter niet een van. Het spel barst van de levels, dus je kunt er inderdaad weken zo niet maanden mee zoet zijn. Alleen laat iedere speelsessie eerder een zure nasmaak achter.

Vernieuwingen

Dat heeft verschillende oorzaken, die helaas zijn verankerd in verder leuk bedachte vernieuwingen van de bekende formule. In Angry Birds begon je ieder level nog met een vooraf bepaald arsenaal aan vogels, inclusief vaste volgorde. In deel twee krijg je per level een set kaarten met daarop de bekende vogelsoorten. Je kunt daarbij steeds zelf kiezen welke je met de katapult afschiet. Of het nu de rode blaaskaak, het blauwe trio of de gele torpedo is.

De opbouw van de levels is net zo variabel. Iedere keer dat je een level opnieuw start, verschijnen er anders opgebouwde structuren en verschuilen de varkens zich op een iets andere plek. Faal je, dan is het dus niet simpelweg een kwestie van je vogelvolgorde aanpassen. Het level ziet er ook weer anders uit.

Wederom geen kwestie van levensbelang. Dat wordt het pas wanneer je met de volgende nieuwigheid kennismaakt. Levels zijn ditmaal opgebouwd uit meerdere schermen. Pas wanneer je alle varkens op het eerste scherm hebt opgeblazen, mag je door naar het volgende.

Omdat ze allemaal willekeurig worden gegenereerd, weet je nooit welke vogel je nu het beste kunt gebruiken. Mogelijk heb je die het scherm erna harder nodig. Dat blijkt vaak het geval, waarna je het level eigenlijk al als verloren kunt beschouwen. En dus moet je vanaf het eerste scherm opnieuw beginnen. Nieuwe ronde, een leven en een kans minder.

In-app aankopen

Willekeur is wat dat betreft het sleutelwoord. En dat voelt wat raar voor een game die je zo agressief stimuleert om kaarten of levens bij te kopen. Je begint met vijf levens en dat is gelijk het maximum. Dit aantal wordt weliswaar ieder half uur met één leven aangevuld, maar je bent zo door je voorraad heen. Zeker als je het slecht treft met de wederopbouw van de levels.

Op zo’n moment word je haast gedwongen om met echt geld een extra leven te kopen, maar het is een veredeld kansspel. Wachten is al net zo zinloos. Waarom zou je dertig minuten wachten om een nieuwe poging te wagen als het level dat je net niet haalde al is verdwenen.

Toegegeven: er is soms ook de optie om een reclamevideo te kijken in ruil voor een extra kaart of leven. Alleen staat dat weer compleet haaks op het spelplezier. De charme van Angry Birds was altijd het katapulteren met de vogels die je had. Daar moest je het mee doen en dus had je de garantie dat het ook moest kunnen.

Gameplay

Aan die eis heeft Rovio in Angry Birds 2 lak, waardoor de zogeheten leercurve alle kanten opschiet. Het ene level is dodelijk simpel, het andere ogenschijnlijk onmogelijk. Tot je eieren voor je geld kiest en maar een advertentie bekijkt of je creditcard trekt.

De levels lijken er soms wel op gemaakt om zo onvoorspelbaar mogelijk te zijn. Allesetende planten schieten nog een minuut nadat je laatste vogel gevlogen is met puin in het rond. Of een level staat vol met ventilatoren om je uitgestippelde traject te verstoren. Zo lijkt het lanceren van de katapult eerder op een schietgebedje.

Het wordt pijnlijk duidelijk dat de gameplay van Angry Birds 2 volledig in dienst staat van het verdienmodel. Zonde, want er is zeker veel aandacht aan de aankleding besteed. Dat zie je meteen aan de animaties tijdens levels, die met sprongen vooruit zijn gegaan.

Ook zijn de sporadische baasgevechten leuk bedacht en is er met 240 levels en een arenamodus genoeg te doen. Je koopt er alleen niets voor. En geld is waar het om draait bij Angry Birds 2.

BEOORDELING
Tip de redactie