Eerste indruk: Mario & Luigi: Paper Jam sterke volgende stap

Mario is al jaren succesvol in onder meer karten, golfen en natuurlijk prinsessen redden. De role-playing games (RPG) worden nog wel eens vergeten, ondanks de hoge kwaliteit binnen die gamereeks. Mario & Luigi: Paper Jam  lijkt in elk geval een sterke volgende stap voor de serie.

Mario Kart mag dan in commercieel opzicht de meest geliefde spin-off-reeks binnen het Mario-universum zijn, fijnproevers dragen al sinds jaar en dag Mario en Luigi een warm hart toe.

En dan hebben we het niet zomaar over de broertjes als personages, maar over de serie die begon met Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars op de Super Nintendo. Daarna vertakte het fenomeen 'Mario-role playing game' in twee subreeksen: Paper Mario en Mario & Luigi.

Herenigd

Van beide series zijn in de laatste vijftien jaar welgeteld vier titels verschenen. In Mario & Luigi: Paper Jam Bros. worden ze herenigd wanneer Paper Mario zelf uit een boek springt en in de wereld van Mario & Luigi terechtkomt. NU.nl kon een previewversie van het spel alvast spelen.

Wat betreft de game-omgeving is de nieuwe Paper-game wat conservatiever dan zijn voorgangers. Het eerste voorbeeld daarvan is de stand Quest, waarin je in een typisch Mushroom Kingdom-level op zoek gaat naar te bevrijden papieren Toads.

Afgezien van het bevechten van vijanden die je onderweg tegenkomt, worden de enige obstakels gevormd door eenvoudige puzzels. In een ander Quest-level mag je tegen vijanden alleen gebruikmaken van aanvallen waar Mario, Luigi én Paper Mario aan te pas komen.

Assassin's Bros.

Laatstgenoemde viel bij ons in ieder geval het meest in de smaak: als een soort assassin laat je het drietal door een gebied sluipen om uit het zicht van Fly Guys te blijven. En nee, vechten nadat je gespot bent, is geen optie.

Dat het standaardvechtsysteem nog net zo'n combinatie van tactiek en behendigheid is als voorheen, blijkt wanneer je het in een ander scenario tegen vijanden opneemt – zoals het eindbaasgevecht in de demo.

Nog steeds kies je een actie (aanvallen, verdedigen of het gebruik van een item) en is een druk op de knop met de juiste timing vaak vereist voor maximaal resultaat. De gevechten zijn dus verre van statisch, zeker wanneer je een speciale aanval gebruikt die met een even coole als lange animatie wordt gepresenteerd.

Zo kan je vijanden tegen een muur plakken en Japanse werpsterren op ze gooien of met ze tegen de muur tennissen alsof Mario en Luigi volleerd dubbelspelers zijn.

Nieuwe stand

Juist op het gebied van vechten is er ook nieuws te melden: in een nieuwe stand neem je het met een reusachtige Papercraft Mario op tegen net zo grote vijanden. Het is wel even oefenen voor je deze door Toads gedragen 'Mecha' met zijn tankachtige besturing goed door de arena kunt loodsen, maar na een tijdje ramden we enorme gevouwen Goomba-paddenstoelen tegen de vlakte alsof we het al jaren doen.

Gevolg van al dat gemat is wel dat je Toads op een gegeven moment vermoeid raken, waarna je met een ritmisch minispelletje nieuwe dragers kunt oproepen.

Voorlopige conclusie

We vertrouwen er zonder meer op dat deze game een waardige opvolger wordt met een stel leuke vernieuwingen op het gebied van gameplay. Zijn er dan geen nadelen? Jawel: je zult nog tot het voorjaar van 2016 moeten wachten voordat de game te spelen is op de 3DS.

Lees meer over:
Tip de redactie