Eerste indruk: Uncharted 4 biedt weer veel spektakel

Uncharted 4: A Thief’s End is de game waar iedere Playstation 4-bezitter op wacht. Die hoge verwachtingen lijken terecht, maar het avonturenspel wijkt niet veel af van eerder gebaande paden. 

A Thief’s End was afgelopen dinsdagnacht de grote afsluiter van Sony’s persconferentie vol climaxen op de gamebeurs E3. Uncharted 4 is namelijk de manier van het bedrijf om de kracht van de Playstation 4 te etaleren.

De game toont een gevarieerd kleurenpalet verdeeld over miljoenen polygonen, belicht door een virtuele zon zoals die alleen in de verre oorden die hoofdpersoon Nathan Drake altijd bezoekt kan schijnen. Er zijn nog wel wat twijfels.

Spektakel

Uncharted 2 en 3 voor Playstation 3 verrasten spelers met instortende gebouwen en neerstortende vliegtuigen waaruit de speler, in de schoenen van Nathan Drake, een uitweg moest zien te vinden. Het waren moeilijk te evenaren hoogtepunten in twee avonturen die de perfectie benaderden door hun combinatie van degelijke actie, filmische verhaalvertelling en menselijke personages. Bij het vierde deel zijn dezelfde trucjes niet zo indrukwekkend meer.

Video: Bekijk nieuwe gameplay van Uncharted 4

Het zelf besturen van een jeep door de straten van een ver oord terwijl een pantserwagen de ene na de andere kogelregen op Drake afstuurt is niet van dezelfde orde als bovengenoemde spektakelstukken. Sterker nog: voertuiggameplay hebben we in genoeg andere actieavonturen gezien, met wisselende resultaten.

Ontwikkelaar Naughty Dog zegt dat dit niet het enige rijmoment in de game wordt. In een vraaggesprek stelt de studio dat de voertuigsectie niet geheel in scène wordt gezet. Je kunt dus wel zelf je route uitstippelen. Dat is goed nieuws, al zal Naughty Dog nooit de regie uit handen geven bij een zo lineaire ervaring als die van Uncharted.

Actie en beleving

Achter gesloten deuren op de E3 kreeg NU.nl nog een iets langere demo te zien van A Thief’s End. De game zet zijn traditie van dynamisch levelontwerp voort met een grootse achtervolging over exotisch platteland. Drake beklimt een truck, schakelt vijanden uit en springt van voertuig naar voertuig. De hoofdrolspeler leegt zijn uzi op de in zijn nek hijgende pantserwagen, terwijl zijn broer Sam op de motor langs onmogelijke obstakels manoeuvreert.

Uncharted is overigens nooit puur afhankelijk geweest van zijn spektakel. Als dat het wel geval was, was de serie inmiddels misschien wel voorbijgestreefd door de Tomb Raider-reboot. Het is de mix van actie en beleving via natuurlijke gesprekken tussen de hoofdpersonages die de reeks van Naughty Dog aan de top houdt.

Toch is het hopen dat de studio met A Thief’s End op een of andere manier nieuwe hoogtes weet te bereiken, in plaats van genoegen te nemen met het evenaren van eerder succes. Na zijn vorige game The Last of Us is de ontwikkelaar gaan ontwikkelen met een frisse blik. Die zagen we licht terug in de eerste gameplayonthulling van Uncharted 4, die verticale actie afwisselde met sluipmomenten in de dichte begroeiing.

Computergestuurde hulp

Wat Uncharted in ieder geval mee gaat nemen is de meer intense samenwerking tussen het hoofdpersonage en zijn metgezel(len). Wat Ellie was voor Joel in The Last of Us, moeten Sully en Sam zijn voor Drake. Dat betekent dat zij meer assisteren in gevechten en de protagonist bijvoorbeeld actief uit de brand helpen wanneer deze in het nauw wordt gebracht. Het is een kleine twist op de één-tegen-honderd-insteek die we kennen van Drake.

Of dat genoeg is om een geslaagd afscheid van Uncharted te waarborgen is nog maar de vraag. Naughty Dog heeft met de tweede Uncharted en The Last of Us wel al bewezen legendarische games te kunnen maken. De Playstation 4 kan zo’n feilloze parel goed gebruiken. 

Uncharted 4: A Thief's End verschijnt in de lente van 2016 exclusief voor Playstation 4

Lees meer over:
Tip de redactie