Destiny overdondert je zelden met onverwachte verhalende gebeurtenissen en bevat minder content dan gehoopt. Het heeft echter weinig zin om je blind te staren op die gebreken, want een betere shooter ga je dit jaar waarschijnlijk niet meer krijgen. De actie in Destiny is van een ongewoon hoog niveau en de coöperatieve en competitieve schietactie vloeien op unieke en naadloze wijze in elkaar over.

Wat Destiny precies voor spel is, valt moeilijk uit te leggen, maar laat zich het best omschrijven als een combinatie van Guild Wars, Halo en Borderlands. Die potpourri oogt op papier wellicht imponerend, maar de losse elementen zijn uiteindelijk niet spannender of exotischer is dan we uit eerdergenoemde games gewend zijn.  

Dat is helemaal niet erg, want vernieuwende gameplay is niet het grootste wapenfeit van dit miljoenenproject. Juist de perfectionering van het welbekende tilt Destiny naar een hoger niveau.  Sterker nog, de actie leunt op exact dezelfde drie pilaren als de Halo-serie: het gooien van goed getimede granaten, het schieten op koddige ruimtewezens met overtuigende kunstmatige intelligentie en het af en toe van dichtbij uitdelen van een fikse klap. Dit staat ook in Destiny als een huis. 

The Crucible

Maar wanneer Destiny écht te herhalend wordt, stap je simpelweg in je ruimteschip om in The Crucible de confrontatie met andere spelers op te zoeken. Het multiplayergedeelte is Destiny’s equivalent van content die je in mmo’s krijgt voorgeschoteld als je het hoogste level hebt bereikt. Je zult hier dan ook veel spelers aantreffen die de game hebben uitgespeeld.

Het speler-tegen-speler-gedeelte mag dan niet erg gebalanceerd zijn, maar het houd je wel uren spelende. Net als in de missies is dat de verdienste van de Bungie-getrouwe schietactie, al spelen ook de fijne maps en modi een belangrijke rol. Bovendien kun je erg goed worden in de multiplayer van Destiny. Dankzij de zeer krachtige speciale vaardigheden hebben echter ook minder ervaren spelers de kans om te domineren.

Het grootste pluspunt aan de multiplayer is dat de modus niet als een losstaand spelsegment aanvoelt. Je speelt het competitieve gedeelte met hetzelfde personage en dezelfde uitrusting als je de missies volbrengt. De stap naar The Crucible is daarom verrassend vanzelfsprekend en allerminst onwennig.

Weinig verrassingen

Het blijft echter jammer dat Destiny weinig verrassingen herbergt. In principe weet je al na een uurtje spelen wat je van het spel verwachten kunt. De vraag is of dat heel erg is. Wat je voorgeschoteld krijgt, zakt nergens door de ondergrens. Destiny is een ontzettend consequente game die je met alle plezier zult uitspelen, om daarna nog uren te besteden aan het speler-tegen-speler-gedeelte, het zoeken naar betere uitrusting of het perfectioneren van je subklasse. 

BEOORDELING