Rollercoaster Tycoon 4 Mobile maakt alle verwachtingen waar. Dat is jammer, want de verwachtingen waren heel erg laag. De schreeuwerige microtransacties, de gebruiksonvriendelijke interface en het grote gebrek aan uitdaging en vrijheid maken van Rollercoaster Tycoon 4 Mobile een optelsom van teleurstellingen.

Het eerste minpunt lijk je al tegen te komen voordat je RCT4M goed en wel hebt aangeschaft. Ondanks de freemium opzet van de game, ben je al 2,69 euro kwijt om RCT4M aan te schaffen. Dat krijg je echter weer ‘terug’ in de vorm van in-game Tickets.

Volgens de standaard freemiumformule heeft RCT4M twee in-game valuta’s: Coins en Tickets. Coins verdien je aan de lopende band via je attracties, Tickets zijn alleen via de doelstellingen te verdienen of middels in-app aankopen te koop.

Dankzij je startkapitaal zou dit eigenlijk geen probleem hoeven te zijn. Uitgever Atari doet er echter alles aan om virtueel en echt geld uit je zakken te kloppen. De bouw van attracties duurt normaal een aantal minuten of zelfs uren, maar met grote, schreeuwerige logo’s en pijlen word je er telkens weer aan herinnerd dat je de bouw ook kunt versnellen door je schaarse Tickets uit te geven.

Dat is ook al snel aantrekkelijk, omdat zelfs de bouw van een simpele octopus of een eenvoudig hotel al enkele uren duurt. Let dus goed op je virtuele portemonnee, want ook in dit pretpark is een zakkenroller aanwezig.

De geldklopmachine schakelt nog een versnelling hoger zodra een achtbaan wilt bouwen. Überhaupt beginnen met bouwen kost al Tickets, evenals de meer spectaculaire baanonderdelen als loopings. Voor elk ander baanonderdeel betaal je Coins. Het venijn zit ‘m in het feit dat je de totaalprijs pas te zien krijgt als je je achtbaan hebt voltooid.

Heb je in je enthousiasme net even teveel Coins over de balk gesmeten? Dan word je direct doorverwezen naar de kassa waar je alle Coins of Tickets kunt kopen die je nodig hebt. Ook het bouwen van die achtbaan kost weer tientallen uren, tenzij je met extra Tickets betaalt.

Geen vrijheid

Via de doelstellingen word je ook gedwongen je geld te besteden aan zaken die je niet in je park wilt hebben. Voor je het weet staat je park onbedoeld vol met bonsaiboompjes, lelijke lichtgevende paden (‘voor als het donker wordt’, wat het nooit wordt) en meer hotels en restaurants dan echte attracties.

Het is helaas bijna onmogelijk om de doelstellingen te negeren, omdat ze het centrum vormen van het door en door corrupte economische stelsel van de game. Je verdient in de game aldoor net genoeg geld om net die ene draaimolen of eetgelegenheid uit de doelstelling te bouwen, waarmee je ervaringspunten verdient, de volgende attractie vrijspeelt en een nieuwe doelstelling voorgeschoteld krijgt.

Ga je je eigen weg, dan loop je al snel tegen een (betaal)muur op. Je hebt dan namelijk te weinig ervaringspunten om attracties vrij te spelen en te weinig geld om ze te bouwen. Zelfs met echt geld gaan gooien is niet of nauwelijks opgewassen tegen dit systeem.

Het gevolg is ook dat uitdaging ver te zoeken is en alle parken extreem geMcDonaldiseerd worden. Je hoeft niet na te denken over wat je nu wilt bouwen, dat is via een doelstelling al voor je bepaald. Je vrienden hebben daardoor ook exact datzelfde sprookjeshuis, Aziatische restaurant en oerlelijke welkomstbord bij de ingang. Je kunt de parken van vrienden wel bezoeken en bekijken, maar waarom zou je? Een eigen thema bedenken en echt zélf een park bouwen is er totaal niet bij.  

Slechte besturing

Om de game nóg simpeler te maken, maakt het niets uit of je netjes paden aanlegt naar de in- en uitgang van attracties, want je bezoekers hebben er geen moeite mee om over het gras te slenteren. Sterker nog, ze teleporteren in en uit achtbaantreintjes. Dat scheelt ergens juist weer, want de besturing is niet optimaal. Achtbanen over bomen heen bouwen kan bijvoorbeeld niet, maar om een boom te verwijderen, moet je eerst ‘uit’ het bouwen van de achtbaan. Vreemd genoeg kun je paden ook niet aanleggen door ze via de touchbesturing te ‘tekenen’, een besturing die zich perfect leent voor een iPhone of iPad.

De game is ook technisch ondermaats. Hoe kortstondig je RCT4M ook minimaliseert, de game moet altijd helemaal opnieuw opstarten en doet dit allerminst vlot. Eerst een logo van Atari, vervolgens van ontwikkelaar On-5, daarna een kort laadscherm van de game. Het nodigt niet uit om even kort te spelen, terwijl het spel daar wel op aanstuurt door middel van lange wachttijden.

Het allerergste is nog wel het afschuwelijke jengelmuziekje op de achtergrond, dat ongeveer dertig seconden duurt en non-stop herhaald wordt. Gelukkig kun je dat muziekje uitzetten, maar dat kan eigenlijk over de gehele game wel worden gezegd.

Conclusie

Het moge duidelijk zijn: Rollercoaster Tycoon 4 Mobile heeft niets, maar dan ook niets van de charme en uitdaging van zijn voorgangers. Natuurlijk moeten er concessies worden gedaan om een game te optimaliseren voor de mobiele beleving, maar het zijn juist de microtransacties, sociale features en touchbesturing die de plank volledig misslaan.

Om met de legendarische woorden van Bezoeker 1504 te spreken: “Zoveel betaal ik niet voor Rollercoaster Tycoon 4 Mobile. Ik wil iets spannenders dan Rollercoaster Tycoon 4 Mobile!”

Bekijk de originele versie van deze review op Gamer.nl

  • Aanschafprijs omgezet in tegoed
  • Schreeuwerige microtransacties
  • Onlogische interface
  • Geen enkele vrijheid
  • Geen uitdaging

BEOORDELING