GTA Online is als multiplayergame misschien nog wel interessanter dan Grand Theft Auto 5 zelf. De interactie met andere spelers brengt de GTA-ervaring weer een stukje dichter bij die van het echte leven. Het is daarom jammer dat het online gedeelte een week na lancering nog altijd last heeft van bugs en serverproblemen.

In een notendop kun je GTA Online omschrijven als een versie van Grand Theft Auto 5 die om het spelen met andere mensen draait. In totaal kun je samen met vijftien spelers tegelijkertijd aan de slag.

Het doel van de game komt angstaanjagend dicht bij het echte (criminele) bestaan: overleven en ondertussen zoveel mogelijk geld verdienen om je bestaan zo aangenaam mogelijk te maken en de top te bereiken. Je kunt je eigen personage ondertussen uitbouwen tot level 100 en bent daar tientallen, zo niet honderden uren zoet mee.

Het aanmaken en verbeteren van dit personage is een van de grootste verschillen ten opzichte van GTA 5. Het is geen vooraf bepaald figuur, inclusief een ingevuld achtergrondverhaal en dialogen die worden voorgeschreven. In plaats daarvan kun je zelf een digitale inwoner van het fictieve Los Santos (gebaseerd op Los Angeles) boetseren.

Vaardigheden

Je kiest bijvoorbeeld aan welke hobby’s of andere activiteiten hij of zij het meeste tijd besteedt. Zo wordt bepaald waar je precies goed in bent en wat je zwakke punten zijn, of dat nu autorijden of schieten is. Deze vaardigheden kun je tijdens het spelen nog wel verbeteren.

Eenmaal in de spelwereld van GTA Online valt het op dat er vooral heel veel is overgenomen van GTA 5. Vrijwel alle activiteiten uit het singleplayerverhaal zijn ook gewoon online beschikbaar, zoals golfen, tennissen, parachutespringen, maar ook naar de kapper gaan en munitie kopen.

Missies

Wel ontbreken vanzelfsprekend de echt verhalende missies waarin je met personages Franklin, Michael en/of Trevor speelde. Die missies zijn vervangen voor honderden zogeheten Jobs. Over het algemeen zijn dat (team) deathmatches, vuurgevechten tussen spelers, een race tegen andere spelers of anders een speciaal voor GTA Online ontworpen missie zijn.

Deze kun je eenvoudig via je virtuele telefoon opstarten en in het menu zijn allerlei variabelen aan te passen om de opdrachten uniek te maken.

Zo race je het ene moment met je bende tegen een rivaliserende groep om een drugspakketje op te halen en werk je even later weer samen om een stel dure auto's te stelen. De middelen die ontwikkelaar Rockstar gebruikt heeft om deze missies te maken, komen bovendien op termijn beschikbaar voor alle spelers. In theorie zorgt dat voor een oneindige stroom aan nieuwe missies. Daarnaast is het net zoals in GTA 5 ook mogelijk om opdrachten te negeren en de spelwereld in alle vrijheid te verkennen.

Geld

Uiteindelijk moet je in GTA Online wel geld gaan verdienen om verder te komen. Wie meer missies uitvoert, stijgt in level en ontvangt ook een beloning. Op die manier komen er steeds meer nieuwe opdrachten, wapens, kleren, tatoeages en andere zaken beschikbaar. Wie veel geld op zijn bankrekening heeft staan (alleen daar kan het niet gestolen worden), kan een eigen wagenpark en meerdere huizen aanschaffen.

Dat geeft dan weer toegang tot grotere overvallen die nog meer geld opleveren. Het meeste halen uit GTA Online vergt wat dat betreft een flinke hoeveelheid tijd. Die tijd was er in de dagen na lancering nauwelijks. Ondanks dat GTA Online al meer dan een week uit is, ondervindt het spel nog last van bugs en serverproblemen die de spelervaring in de weg staan.

Zo waren de servers de eerste dag nauwelijks bereikbaar en lag de cloudopslag eruit, waardoor niemand zijn gemaakte voortgang kon bewaren. Ook nu raken spelers nog hun personage, geld of voortgang kwijt. En dat is zonde. Het zijn juist de continue ontwikkelingen van meerdere spelers tegelijkertijd die GTA Online zo goed maken. Met nieuwe missies vanuit Rockstar en door fans blijft de online wereld in theorie oneindig houdbaar.

BEOORDELING

Lees onze review: GTA 5 onmogelijk goed

Lees de volledige bespreking van GTA Online op Gamer.nl