Review: Plant vs. Zombies 2 na vier jaar verrassend

Plants vs. Zombies 2: It's About Time liet vier jaar op zich wachten, maar weet nu te verrassen met een stoot variatie. Tegelijkertijd blijft het verdedigen van de bekende basis herkenbaar.

BEOORDELING

Sinds de originele pc-release in 2009 verscheen de tower defense-game Plants vs. Zombies op elk elektronisch apparaat, maar een gloednieuw deel liet dus lang op zich wachten. De zombies lopen ook in deze nieuwe game voor iOS weer langs de door spelers geplande plantenlinies om en masse kapotgeschoten te worden. Het voelt alsof de tijd de afgelopen vier jaar heeft stilgestaan.

Tegelijkertijd is te merken dat een hoop kan veranderen. Waar we in 2009 ongelooflijk gelukkig werden van een koddig ogend spelletje dat plots toch een berg diepgang leek te bezitten, zijn we de afgelopen jaren meer verwend.

De industrie van (meer) casual games is volwassener geworden en alleen een fris uiterlijk is niet meer genoeg. Dat weten ze bij PopCap ook en dat zie je aan alle verfijnde details die Plants vs Zombies 2: It’s About Time rijk is. Of het nu gaat om de spelvariatie, de opgebouwde moeilijkheidsgraad of de steeds origineler wordende zombietegenstand.

Zombie Nation

Het doel van Plants vs Zombies 2: It’s About Time is in het gros van de levels hetzelfde: plant een stel planten die vervolgens aanstrompelende zombies bekogelen met zaadjes, boterklonten, bloemkolen, peulenschilletjes en al wat niet van een plant afkomstig kan zijn. Uiteraard heeft elke plant zijn specialisme waarmee geëxperimenteerd kan worden.

Dat is ook wel nodig, want voor de zombies geldt hetzelfde. Naast het standaard kanonnenvoer loop je snel inventievere ondoden tegen het lijf. Zo kom je in de piratenlevels aan touwen slingerende gruwels tegen, terwijl er ook tonnenrollende monsters rondlopen alsook een groep zombies die zichzelf vermommen als kameel. Elke plant kan weer op zijn eigen manier bijdragen aan het verslaan van de bonte tegenstand.

Elke nieuwe plant stelt je ook weer voor de lastige keuze bij een nieuw level: ga je uit van je eerder behaalde successen of neem je een groentje op in je plantenselectie, die zichzelf vervolgens mag gaan bewijzen. Het is knap hoe gebalanceerd de plantenselectie daadwerkelijk is; dilemma’s worden je constant voor de voeten geworpen, maar nergens voelt het alsof de game je geforceerd beperkt tot maar een paar planten.

En ook zijn er genoeg zijpaden te ontdekken waar weer andere soorten opdrachten verstopt op je liggen te wachten. Teruggaan naar een vorige spelwereld en daar weer dingen ontdekken is geen uitzondering.

Andere levels

Naast levels waarin de speler het opneemt tegen golven aan vijanden, gooit de nieuwe Plants vs. Zombies er op gezette tijden een flinke scheut variatie doorheen. In sommige gevallen luidt simpelweg de opdracht om alles kapot te maken met planten die semiwillekeurig van een lopende band komen rollen. Op een ander moment schiet je met kokosnootkannonen op ondersteboven bungelende zombies. In een derde uitdaging moeten planten worden beschermd die gevaarlijk dicht bij de frontlinie staan.

Het zorgt ervoor dat je toch weer verleid wordt om ‘nog even dat ene leveltje te spelen’. Daarvoor zijn de uitdagingen vaak precies net kort genoeg en net wat eenvoudiger om weer een snelle kick op te leveren.

Vergis je niet: PvZ 2 wil op momenten nog wel eens onverwachts uit de hoek komen met lastige opdrachten. Met name later, als bijvoorbeeld plantenstelende papegaaien zich in het strijdgewoel mengen en uit tonnen getoverde minizombies plots het veld overspoelen, kan het overzicht zomaar kwijt worden geraakt.

Op dit soort momenten kunnen spelers verschillende hulpmiddelen gebruiken. Van het inzetten van plantenvoer waarmee planten tijdelijk superkrachten verkrijgen tot aan de mogelijkheid om alles op het speelveld te elektrocuteren met een simpele vingeraanraking. Eerstgenoemde soort verdien je simpelweg door groengloeiende zombies te verslaan, de tweede kost munten die ook tegen een echt geldbedrag kunnen worden aangeschaft. De praktijk leert echter dat een beetje zombieslachter de munten allang zelf heeft verdiend.

Conclusie

Dat voor sommige plantensoorten moet worden betaald, vinden we niet erg. De selectie beschikbare planten is al enorm gevarieerd en ook de toegang tot nieuwe werelden is met een beetje inzet zo te verdienen. Die zou je in principe ook meteen kunnen ontgrendelen met echt geld, maar het spel is veel te leuk om jezelf een weg naar het einde te kopen.

Elk level weer heeft wel een vorm van ontdekking in zich met steeds absurder wordende tegenstand die je verbaast, verrast en verblijdt.

Download Plant vs. Zombies 2 voor iOS

BEOORDELING

Tip de redactie