Watch Dogs is de meest geanticipeerde game voor de nieuwe generatie gameconsoles. In Los Angeles wordt duidelijk dat Watch Dogs naast een eigenzinnige, bloedmooie en veelzijdige game ook een heel traditioneel spel is.

Gameontwikkelaar Ubisoft heeft met Watch Dogs en Assassin's Creed 4: Black Flag dit jaar goud in handen. Beide games komen beschikbaar voor Xbox One en Playstation 4 en laten zien waar de nieuwe hardware toe in staat is. De nieuwe gameplaybeelden van Watch Dogs laten grotendeels zien dat Ubisoft traditionele gameplay met een frisse en enorm uitgebreide open wereld en uniek setting combineert.

In de sciencefictiongame Watch Dogs spelen gamers met Aiden Pearce, een mysterieuze superhacker die het recht in eigen handen neemt. Hij leeft in een toekomstige versie van Chicago waar technologie overal aanwezig is. Iedereen heeft een smartphone, in de stad zijn overal gratis wifi-hotspots en de overheidsdiensten worden allemaal via één digitaal systeem geregeld.

Het valt bij Watch Dogs op dat de game echt van het scherm spat. In tegenstelling tot sommige andere games voor de nieuwe generatie consoles laat Watch Dogs echt zien hoe mooi de nieuwe generatie van games kunnen zijn.

Watch Dogs

Watch Dogs is de meest geanticipeerde game voor de nieuwe generatie gameconsoles. In Los Angeles wordt duidelijk dat Watch Dogs naast een eigenzinnige, bloedmooie en veelzijdige game ook een heel traditioneel spel is. © NU.nl
Gameontwikkelaar Ubisoft heeft met Watch Dogs en Assassin's Creed 4: Black Flag dit jaar goud in handen. Beide games komen beschikbaar voor Xbox One en Playstation 4 en laten zien waar de nieuwe hardware toe in staat is. De nieuwe gameplaybeelden van Watch Dogs laten grotendeels zien dat Ubisoft traditionele gameplay met een frisse en enorm uitgebreide open wereld en uniek setting combineert. © NU.nl
In de sciencefictiongame Watch Dogs spelen gamers met Aiden Pearce, een mysterieuze superhacker die het recht in eigen handen neemt. Hij leeft in een toekomstige versie van Chicago waar technologie overal aanwezig is. Iedereen heeft een smartphone, in de stad zijn overal gratis wifi-hotspots en de overheidsdiensten worden allemaal via één digitaal systeem geregeld. © NU.nl
Het valt bij Watch Dogs op dat de game echt van het scherm spat. In tegenstelling tot sommige andere games voor de nieuwe generatie consoles laat Watch Dogs echt zien hoe mooi de nieuwe generatie van games kunnen zijn. © NU.nl
De demo van de nieuwe game werd wel op een pc met een Playstation-achtige softwareomgeving gespeeld, maar de ontwikkelaars van de game verzekeren dat de game op de Xbox One en Playstation 4 net zo goed oogt. De lange bruine jas van Pearce beweegt heel natuurlijk op de bewegingen die de speler maakt. Ook kleinere details als schaduwen en de glinstering van de maan op een zwarte auto trekken direct de aandacht. © NU.nl

De demo van de nieuwe game werd wel op een pc met een Playstation-achtige softwareomgeving gespeeld, maar de ontwikkelaars van de game verzekeren dat de game op de Xbox One en Playstation 4 net zo goed oogt. De lange bruine jas van Pearce beweegt heel natuurlijk op de bewegingen die de speler maakt. Ook kleinere details als schaduwen en de glinstering van de maan op een zwarte auto trekken direct de aandacht.

Verhaallijn

Door al de technologie die in de open spelwereld van Watch Dogs aanwezig is, heeft hacker Pearce een enorm groot arsenaal aan acties die hij kan uitvoeren. Bankrekeningen plunderen, gesprekken afluisteren, camera's hacken of stoplichten laten verspringen. Door het hacken kan Pearce nieuwe missies activeren en zo zijn eigen verhaal creëren, maar de ontwikkelaars van Ubisoft melden dat Watch Dogs in principe een leidende verhaallijn volgt.

In de eerste getoonde missies redt Pearce zijn vriend T-Bone, die tijdens het stelen van een speciaal moederbord wordt gesnapt. De speler krijgt de keuze om een geweer te pakken en het vuurgevecht met de politie aan te gaan, maar kan het ook slimmer oplossen door de wifi-hotspot van het gebouw te hacken en T-Bone te helpen met ontsnappen. Dit doet Pearce door de omgeving te beïnvloeden om de politie af te leiden en zijn vriend signalen te geven wanneer hij kan lopen.

Als Pearce na zijn reddingsactie alsnog door de politie gesnapt wordt, gebruikt de superhacker zijn smartphone om de elektriciteit van de stad voor een korte periode op zwart te zetten en vervolgens in slowmotion de drie politieagenten in de knieschijven te schieten. Als Pearce de politieagenten vermoordt, wordt zijn reputatie negatief waardoor burgers de hacker gaan herkennen en sneller geneigd zijn de politie te bellen.

Het is tijdens een vluchtactie ook mogelijk andere spelers via een app om hulp te vragen. Zij kunnen onder andere helikopters of het verkeerscontrolesysteem hacken om Pearce te helpen.

Multiplayer

Een interessante eigenschap van de game is de eveneens getoonde multiplayer. Spelers kunnen naar anderen zoeken en aan het spel van de gevonden speler deelnemen om hem of haar vervolgens te hacken. De speler die aan het spel van de ander deelneemt, wordt door de andere speler als een computergestuurd personage gezien. Pas als het hacken begint, wordt de speler op de hoogte gesteld en zal hij of zij de kwaadaardige hacker moeten vinden voordat de hack compleet is.

Als de hacker door de andere speler wordt gespot, zijn er als hacker twee keuzes: zo snel mogelijk wegwezen of het gevecht aangaan. Bij eerstgenoemde komen beide spelers er zonder kleerscheuren vanaf, bij een gevecht - dat kan bestaan uit een vuurgevecht tot een spetterende achtervolging met de boot - legt één speler het loodje.

De speler die het niet haalt, kan na enkele seconden weer met zijn eigen (nieuwe) game verder gaan of naar eigen wens wraak nemen door terug te gaan hacken.  Als het multiplayer-aspect niet te overdreven aanwezig is en niet bij alle gamers door de strot wordt geduwd, kan het voor enkele spannende plotselinge ontmoetingen zorgen.

Vernieuwend

De digitale maatschappij en bijbehorende openheid van informatie is een vraagstuk dat steeds belangrijker wordt. Watch Dogs schetst het beeld van een samenleving die door alle technologische vooruitgang zo vooruitstrevend en tegelijkertijd zo fragiel is. Ubisoft had geen betere tijd kunnen kiezen om Watch Dogs uit te brengen: Er is veel aandacht voor privacyschending en hacken. Het meest ingenieuze dat Watch Dogs presteert, is echter het met traditionele game-elementen zo vernieuwend, spannend en fris overkomen als maar weinig andere games de afgelopen jaren hebben gedaan.