De Xbox One is sneller, beter en vooral veel groter dan zijn voorganger. NUtech.nl test de nieuwe gameconsole van Microsoft in Los Angeles.

Na acht jaar komt Microsoft met zijn nieuwe gameconsole. De Xbox One werd op 21 mei aangekondigd en is voor het eerst op de gamebeurs E3 in Los Angeles te gebruiken.

De nieuwe console is een stuk groter en krachtiger dan de Xbox 360 en komt met een zeer uitgebreide en nauwkeurige Kinect-sensor en opgefriste controller die perfect in de hand ligt.

Flink apparaat

De Xbox One is een flink apparaat, met het formaat van een oude videorecorder. Hiermee is de gameconsole ook wat zwaarder dan zijn voorganger. In tegenstelling tot de Xbox 360 is de nieuwe Xbox voorzien van een modern en strak uiterlijk. Microsoft noemt het 'zelfverzekerd sober'. De voorkant van de hoekige Xbox One is in tweeën verdeeld: een grijze linkervoorkant met de Bluray-drive en aan de rechterkant een matzwarte voorkant met Xbox-logo.

De bovenkant bestaat eveneens uit een zwarte en grijze bovenkant, respectievelijk een dichte plaat en een groot ventilatierooster aan de rechterkant. Ook de rechter zijkant heeft een groot ventilatierooster. Dergelijk grote roosters zijn nodig voor de luchtventilatie van de Xbox One.

Omdat de krachtigere hardware sneller warm wordt, heeft Microsoft een grotere ventilator in de Xbox One geplaatst en dat levert ook meer warme lucht op die snel afgevoerd moet worden. Of deze ventilator ook veel geluid maakt, is door de drukke omgeving waarin de Xbox One te spelen is niet goed te horen.

Kinect

De bewegingssensor Kinect heeft een grote upgrade gekregen. Het zwarte accessoire is rechthoekig en ongeveer even groot als een trommel waarin ontbijtkoek wordt opgeborgen. De nieuwe Kinect neemt video in een 1080p-resolutie op en kan door zijn infraroodsensor voortaan spelers in het donker waarnemen.

De Kinect van de Xbox One zit ook boordevol nieuwe functies. Zo weet de bewegingssensor onder andere welke rotaties je met welk lichaamsdeel maakt, hoeveel kracht je uitoefent en hoe snel je hart klopt.

Een indrukwekkende eigenschap van de Kinect is het zichtveld van het apparaat. Zo geeft de Kinect erg nauwkeurig weer waar een speler zich in de kamer bevindt en is de sensor zelfs in staat om alle bewegingen van een meter afstand te herkennen. In totaal kan de Kinect tot zes spelers tegelijkertijd volgen en worden spelers als ze van plaats verwisselen ook op het scherm op de juiste positie getoond.

Controller

De controller van de Xbox One is een van de beste onderdelen van de gameconsole. Hoewel de nieuwe controller ongeveer hetzelfde als de Xbox 360-controller oogt, zijn er een aantal zeer fraaie veranderingen doorgevoerd. De inkeping aan de bovenkant is weg en wordt voortaan gevuld door een wit Xbox-logo dat oplicht. Ook de vier actieknoppen springen meer in het oog. De letters hebben dezelfde herkenbare felle kleur meegekregen, maar de knoppen zijn voortaan zwart. Dit geeft de controller een strakker uiterlijk.

Het valt op dat de controller iets slanker overkomt. Dit komt grotendeels door de dunnere handvatten die ook wijder uit elkaar staan. Ook het verdwijnen van het dikke batterijcompartement aan de achterkant draagt bij aan het slanke gevoel. Gebruikers kunnen hierdoor gemakkelijker hun vingers op de achterkant van de controller rusten. De controller is ook wat zwaarder, maar het gewicht wordt door het slankere design erg goed verdeeld.

De grootste verandering aan de controller is de implementatie van nieuwe haptische feedback-motoren. Dit geeft gameontwikkelaars de mogelijkheid om verschillende soorten trillingen te gebruiken die de gebruiker via de controller voelt. Denk aan een hartslag waarvan de trilling van het linker naar rechter handvat beweegt, het optrekken en remmen van een auto met lichte en plotseling harde trillingen of het afvuren van een machinegeweer met harde ritmische trillingen. De nieuwe haptische feedback-motoren kunnen hiermee een extra dimensie geven aan specifieke gamegenres, zoals horror, race en first person-shooters.

Smartglass

Een ander onderdeel waar Microsoft veel aandacht aan besteedt is Smartglass, de tweede scherm-app die voor Android-, iOS- en Windows-toestellen beschikbaar is. Smartglass moet gamers meer functionaliteiten bieden, waaronder een overzicht van je speeldata, achievement-vooruitgang, videoclips van opgenomen gamebeelden en de nieuwe Timeline.

Met Timeline kunnen spelers terwijl ze aan het gamen zijn een tijdlijn van hun huidige speelsessie krijgen en op basis van hun vorderingen en acties tips geven. Dit geeft gameontwikkelaars de mogelijkheid om een demo te geven van ingewikkelde eindbaasgevechten of het behalen van moeilijke achievements. Het is ook mogelijk dat je de gameplayvideo's van een Xbox Live-vriend te zien krijgt als die het betreffende onderdeel wel heeft voltooid. Het bekijken van deze content is geheel optioneel.

Games

De Xbox One draait voor een groot deel op een een speciale versie van Windows 8 en beschikt over een octocore-processor met 8GB aan werkgeheugen. Door de nieuwe hardware en software wisselt de Xbox One snel tussen het Xbox Dashboard en de huidige game, maar het multitasken tussen verschillende apps was op de testconsoles nog niet mogelijk.

Het was wel mogelijk om enkele nieuwe Xbox One-games te spelen. Onder andere de actiegame Ryse: Son of Rome en zombiehorrorgame Dead Rising 3, beiden exclusieve titels voor de Xbox One, zijn op de nieuwe gameconsole te spelen. Voor veel huidige Xbox 360-bezitters zal het verschil in beeldkwaliteit direct groot zijn. De omgevingen en personages zijn gedetailleerder en belangrijke effecten als lichtinval en -weerkaatsing, schaduwen en het spatten van een regendruppen zijn duidelijk verbeterd.

Toch zullen de grafische prestaties van de Xbox One voor sommigen lichtelijk tegenvallen. De kwaliteit is vergelijkbaar met de huidige prestaties van high-end game-pc's en daarom kan de Xbox One niet voor iedereen hetzelfde 'wow-effect' veroorzaken.

De nieuwe gameconsole van Microsoft verkeert echter nog wel in een beginfase. Gameontwikkelaars zijn nog niet erg lang op de hoogte van het nieuwe apparaat en zullen langzaam de games voor de Xbox One optimaliseren. Dit betekent dat de grafische kwaliteit van Xbox One-games de komende jaren alleen maar kan, en ook waarschijnlijk erg drastisch zal, toenemen.

Zelfverzekerd

De Xbox One is vanaf 21 november verkrijgbaar en heeft een prijskaartje van 499 euro.  De Kinect is hierbij inbegrepen. De vorige Xbox was in 2005 verkrijgbaar voor 299 euro (zonder harde schijf en Kinect).

De hoge prijs laat een duidelijk statement van Microsoft zien: de softwaregigant heeft vertrouwen in de Xbox One. De nieuwe gameconsole is een logische volgende stap van Microsoft en biedt zowel gamers als gameontwikkelaars een platform voor de toekomst.