Tijdens de recente Google I/O-conferentie kondigde Google verbeteringen aan voor bijna al zijn producten. Maar er was één opvallende uitzondering: Gmail bleef onveranderd.

Woensdag geeft Google zijn maildienst alsnog een update, die de structuur van de inbox flink verandert. Het was al mogelijk om belangrijke e-mails te scheiden van minder belangrijke mail, maar Gmail verdeelt alle e-mails nu in vijf categorieën.

NUtech probeerde de desktopversie van de inbox al een weekje uit en ontdekte dat de update - simpel gezegd - een verademing is.

De 'priority inbox' van Gmail was al handig, omdat belangrijke e-mails van minder belangrijke berichten konden worden gescheiden, maar de filters die nu worden toegevoegd doen hier nog een schepje bovenop.

Vijf postvakken

Belangrijke e-mails, bijvoorbeeld van familie, vrienden en collega's, verschijnen in de bak 'primair'. Al het andere wordt gescheiden en gemarkeerd.

Zo verschijnen alle reclamemails in een aparte bak. Je kent misschien wel het fenomeen: je abonneert je op een nieuwsbrief omdat je op de hoogte wilt blijven van aanbiedingen, maar je wilt niet gestoord worden door zulke mails. De nieuwe inbox van Gmail lost dat probleem op.

Ook updates van sociale netwerken krijgen hun eigen bak. Als je de e-mailnotificaties van bijvoorbeeld Facebook en Linkedin aanzet, heb je zo dus snel een overzicht van alle activiteit op sociale netwerken. Een klein social media-dashboard in je e-mail.

Andere mails die minder belangrijk zijn, zoals berichten over bestellingen, wachtwoordbevestigingen en rekeningen, verschijnen onder het warrig benoemde kopje 'updates'. Ten slotte is er een vak 'forums', waar berichten van forums en discussiegroepen terchtkomen.

Bekijk screenshots van de nieuwe Gmail (klik rechtsboven voor volledig scherm):

Nauwkeurig sorteerwerk

De nieuwe Gmail-inbox bewijst maar weer eens hoeveel data Google in bezit heeft. Het automatische sorteerwerk is namelijk bijzonder nauwkeurig, ongetwijfeld geholpen door het archief van miljarden e-mails die Google al in zijn systemen heeft staan.

Als Google toch nog een mail verkeerd sorteert, dan kun je deze simpelweg naar de juiste bak slepen. Dit kan eenmalig, of je kunt er meteen voor kiezen om alle e-mails van de afzender automatisch zo te filteren.

Wie al gebruikmaakt van filters in Gmail kan daar ook het juiste postvak aan toevoegen. Als je bijvoorbeeld alle mail van je collega's al van het filter 'Werk' voorziet, dan kun je instellen dat deze mails altijd in de bak 'primair' komen.

Hangouts

Hangouts (voorheen Gmail Chat) verschijnen op een iets andere manier. Er staat rechts in beeld altijd een lijst contacten, zo gesorteerd dat degene met wie je het laatst hebt gechat bovenaan staat.

De chatschermen zijn iets veranderd en lijken nu meer op de Hangout-apps die onlangs ook voor iOS en Android werden geïntroduceerd (review). Deze synchroniseren ook met elkaar.

Nieuwe e-mail

Naast deze grote veranderingen is er nog één nieuwe functie die door Google zelf niet eens wordt genoemd in de aankondiging, maar die erg nuttig is. Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen nieuwe mail en ongelezen mail.

Dat klinkt misschien vaag, maar betekent simpelweg dat mail 'nieuw' blijft totdat je de titel ervan hebt gezien. Dus wanneer je het vak 'reclame' opent kun je berichten ongelezen houden, maar ze zijn dan niet meer 'nieuw'. In de praktijk betekent dit dat je even snel door de titels van je e-mail kunt scannen zonder daarna nog te worden geplaagd door een dikgedrukt aantal ongelezen mails.

Vooruitgang

Kort gezegd is de nieuwe inbox van Gmail weer een grote stap vooruit.

Vanaf het moment dat de maildienst werd geïntroduceerd in 2005 met een toen ongelooflijke 1 GB opslagruimte heeft Gmail altijd de concurrentie achter zich gelaten. Met deze update stelt Google zeker dat dat voorlopig nog zo blijft.