Een Boeing 737 van Transavia die zondag van Dubai naar Schiphol had moeten vliegen, staat na twee dagen nog steeds aan de grond. Een groot deel van de bijna 190 passagiers zit vast op de luchthaven in de Verenigde Arabische Emiraten.

Dat heeft een woordvoerder van Transavia dinsdag gemeld aan NU.nl.

Vlak voor vertrek werd zondag een technisch mankement aan het hydraulische systeem geconstateerd van vlucht HV6902. De passagiers zaten toen al in het toestel.

Het bleek aanzienlijk lastiger dan verwacht om de juiste papieren in orde te krijgen om technici van Transavia het toestel op de luchthaven te laten repareren. Daardoor moesten de reizigers het vliegtuig weer uit.

'Dit is een zeer, zeer uitzonderlijke situatie'

Omdat er op korte termijn geen ander toestel beschikbaar was, zat er voor de 180 passagiers niets anders op dan te wachten op een oplossing. Zij kregen vouchers om te slapen in een hotel op het luchthaventerrein.

Maar de oplossing heeft zich na twee dagen nog steeds niet voorgedaan, erkent de zegsvrouw van Transavia. "Dit is een zeer uitzonderlijke situatie die wij erg betreuren", meldt ze.

Een klein deel van de passagiers kon maandag worden omgeboekt naar een andere vlucht van Transavia. De overige gestrande reizigers hebben nu toestemming gehad om een ticket te boeken bij een andere maatschappij. Het bedrag krijgen zij later van Transavia terug.

Passagiers klagen op sociale media

Op sociale media klagen veel reizigers ook over het gebrek aan informatieverstrekking door Transavia. "Normaal gesproken houden wij reizigers altijd op de hoogte middels sms'jes en mailtjes", aldus de zegsvrouw. "Maar door een bug in het systeem was ook dat tot dinsdagmiddag niet mogelijk."

Transavia kan niet zeggen wanneer alle passagiers terug in Nederland zullen zijn. "Ons streven is op zeer korte termijn alle gedupeerden te helpen zoals zij dat van ons gewend zijn", aldus de woordvoerder.