Kinderorganisaties starten campagne tegen 'weeshuistoerisme'

Jongeren die massaal afreizen naar derdewereldlanden voor vrijwilligerswerk in weeshuizen, doen volgens kinderorganisaties meer kwaad dan goed. De weeshuizen zouden door de massale belangstelling een commerciële industrie zijn geworden.

Better Care Network Netherlands, koepelorganisatie van acht kinderorganisaties waaronder UNICEF, Wilde Ganzen en SOS Kinderdorpen, beginnen vrijdag een mediacampagne om jongeren te waarschuwen.

Onder de hashtags #StopWeeshuistoerisme en #goodintentionsbadidea willen ze op sociale media aandacht vragen voor de kwestie.

De 8.000 jongeren die naar weeshuizen afreizen weten vaak niet dat 80 procent van de kinderen in weeshuizen nog ouders hebben en worden uitgebuit. Vaak zitten de kinderen daar omdat hun ouders te weinig geld hebben. De kinderen worden gedwongen om toeristen te vermaken.

Scam

Omstandigheden in die weeshuizen zouden bewust slecht worden gehouden, zodat toeristen geld blijven geven. Kinderrechtenexpert Bruce Grant van UNICEF noemt het "een grote scam''.

Kinderen komen zorg tekort en worden uitgebuit, maar krijgen door het 'weeshuistoerisme' ook hevige emotionele problemen. De kinderen hechten zich aan een vrijwilliger, die na een tijd weer vertrekt. De kinderen voelen zich bij iedere nieuwe vrijwilliger opnieuw verlaten en krijgen last van onthechtingsverschijnselen.

Duurzaam vrijwilligerswerk

Better Care Network Netherlands wil met de campagne vrijwilligers aan het denken zetten en ervoor zorgen dat zij uiteindelijk voor duurzaam vrijwilligerswerk kiezen.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie