
Claimorganisaties stellen Schiphol aansprakelijk voor vertraging
Honderden gedupeerden hebben zich bij Claimingo en ReisRecht gemeld. "Wij gaan voor dubbele aansprakelijkheid", zegt jurist Alexander Colenbrander van Claimingo vrijdag in De Telegraaf.
"Wachttijd komt grotendeels voor rekening van securitychecks van de luchthaven. Maar de luchtvaartmaatschappij, waar je moet inchecken of je koffer afgeven, en de staat, die over de paspoortcontrole gaat, kunnen mede schuld hebben aan de onredelijke vertraging, omdat bijvoorbeeld in pieken te weinig balies en hokjes open zijn."
Onderling uitzoeken
Vliegpassagiers gaan die schade volgens Colenbrander in principe claimen bij alle betrokken partijen. "Ze moeten het dan onderling maar uitzoeken. Anders schakelen we de rechter in voor een oordeel."
Schiphol heeft vorige week na een overleg met demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) maatregelen voor de zomer aangekondigd die een herhaling van de chaos in de meivakantie moeten voorkomen.

Zo kom je het snelst door de rij op een vliegveld
Meer doorgangen
Zo worden deze zomer alle beveiligingsdoorgangen in vertrekhal 1 geopend vanwege de grote drukte. Ook in vertrekhal 2 worden indien dat nodig is alle beveiligingsdoorgangen geopend.
Er worden extra beveiligingsmedewerkers ingezet en meer personeel om passagiers te begeleiden.
Schadevergoeding
Dagelijks moesten tientallen reizigers worden omgeboekt die hun vlucht hebben gemist. Bij vertragingen van drie uur of langer hebben passagiers bovendien recht op een schadevergoeding.
De toenemende drukte op Schiphol kan KLM ook op de langere termijn belemmeren in zijn groeiplannen. Met omwonenden is afgesproken dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vliegtuigen per jaar mogen vertrekken of landen op de luchthaven.