Reizigersvereniging Rover kreeg na het ingaan van de nieuwe dienstregeling vijf keer zo veel klachten binnen over de NS dan normaal.

De aanhoudende stroom aan klachten houdt bovendien aan zegt Rover donderdag in Trouw. Sinds het nieuwe spoorboekje op 11 december werd ingevoerd kreeg de vereniging bijna zevenduizend meldingen binnen.

Rover richtte een speciaal meldpunt op waar tot nu toe 3.500 bezwaren binnenkwamen. Daarnaast kwamen 3.300 meldingen binnen op de website van Rover over volle treinen. In een normale maand zegt Rover gemiddeld 1.500 bezwaren te tellen.

Rover zegt in de krant verbaasd te zijn over het enorme aantal klachten. "We dachten dat de nieuwe dienstregeling een verbetering zou zijn. Nu zijn we daar niet meer zo zeker van." De klachten die Rover ontvangt zouden vooral gaan over krappe overstaptijden, langere reistijden, volle treinen en extra overstappen.

Aanpassingen

Rover zegt binnenkort in gesprek te gaan met de NS, maar verwacht dat het nog even duurt voordat grote knelpunten verholpen worden.

Een NS-woordvoerder vertelt tegen Trouw dat er kleine aanpassingen gedaan zullen worden op basis van de eerste ervaringen. Verder verwacht de NS dat het aantal klachten afneemt als zowel reizigers als NS-personeel gewend zijn aan het nieuwe rooster.