
NS brengt drastische veranderingen aan in nieuwe dienstregeling
Reizigers hoeven volgens staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) niet te vrezen voor chaos rond de invoering van het nieuwe spoorboekje. "Het is aan de NS en mij om ervoor te zorgen dat de trein betrouwbaar is", zei Dijksma vrijdag.
In vergelijking met dit jaar gaat de NS dagelijks 150 extra treinen inzetten. Er komen meer rechtstreekse verbindingen en wachttijden worden korter, belooft de dienst. Maar de verbetering voor de ene reiziger brengt soms een verslechtering voor de ander met zich mee.
Zo gaat de intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn (hsl) rijden. Dat levert uiteindelijk tijdwinst op voor veel reizigers, maar wie regelmatig van en naar Dordrecht reist gaat er juist op achteruit. De stad ligt namelijk niet aan de hsl. Ter compensatie gaat een keer per uur een intercity rijden tussen Dordrecht en Breda.
Verder gaat de NS nieuwe treinen testen op het traject en dat levert hinder op.
Video: De grootste veranderingen op het spoor
Zuidwesten
In het zuidwesten wordt ook geschoven: tussen Vlissingen en Rotterdam gaat de reistijd met circa vijf minuten omhoog, doordat de intercity vanuit Zeeland langer in Roosendaal blijft stilstaan. Wie vanuit Zeeland naar Brabant gaat, boekt daardoor juist tien minuten tijdswinst.
Verder verdubbelt de NS het aantal intercity's tussen Almere en Schiphol van twee tot vier per uur. Maar tussen Almere en Utrecht gaat het juist vijf minuten trager.
Ook de verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf wordt beter: reizigers leggen de reis straks een kwartier sneller af door een betere aansluiting in Venlo. Vanuit de Limburgse stad komt er ook een rechtstreekse verbinding naar Den Bosch en Utrecht. Reizigers tussen Venlo en Den Haag krijgen dan weer een overstap in Eindhoven.
Voor komend jaar verwacht de NS dat het aantal reizigers met 2 procent groeit. Dat komt neer op 20.000 extra treinreizen per dag.