'Belastingvrij winkelen op luchthavens is misleidend'

De Consumentenbond vindt het misleidend dat luchthavens, waaronder Schiphol, adverteren met taxfree shoppen. De belangenorganisatie roept de zogeheten See Buy Fly-winkels op om hun prijsbeleid aan te passen.

Het kopen van producten achter de douane is helemaal niet zo goedkoop als de bekende reclameleus doet vermoeden, blijkt uit een prijspeiling door de bond.

Voor mensen die binnen de EU vliegen is echt belastingvrij winkelen al in 1999 afgeschaft. De Consumentenbond stelt daarom voor om voortaan twee bedragen op alle prijskaartjes te vermelden: eentje inclusief btw voor EU-reizigers, en een lagere prijs zonder btw voor reizigers die Europa verlaten. Dit gebeurt nu ook al bij tabak.

Op Schiphol hebben de winkeliers er juist voor gekozen om voor alle reizigers dezelfde prijzen te hanteren, zodat iedereen voordelig kan winkelen. ''Het bedrag dat door de consument, die binnen de EU reist, aan btw betaald zou moeten worden over diverse producten nemen de winkels voor eigen rekening'', staat op de website van het vliegveld.

Consumentenbond 

De Consumentenbond vindt die bewering geen hout snijden. Op enkele aanbiedingen na zijn luchthavenwinkels nooit de goedkoopste plek om parfum, drank of sigaretten te kopen, constateert de bond op basis van het eigen onderzoek.

''De term taxfree suggereert dat reizigers een belastingvoordeel hebben als ze buiten de EU reizen'', benadrukt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. ''Een koptelefoon waar 21 procent btw op zit, zou voor de reiziger naar bijvoorbeeld Brazilië 21 procent goedkoper moeten zijn dan iemand die naar Frankrijk vliegt. Dat dát niet het geval is, is verwarrend, en voelt oneerlijk: het btw-voordeel gaat hier niet naar de klant maar naar de winkelier.''

Schiphol laat in een reactie weten dat het onderzoek van de Consumentenbond ten onrechte de conclusie trekt dat winkeliers geld in hun zak steken. Daarbij wijst de luchthaven erop dat er voor een gedeelte van het assortiment een laagsteprijsgarantie geldt. Indien consumenten hetzelfde product van deze selectie elders goedkoper vinden, compenseert Schiphol het verschil.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie