Prijsvechters Easyjet en Ryanair betalen Nederlandse passagiers maar zelden de wettelijk verplichte compensatie voor een vertraagde vlucht, als die passagiers daar om vragen.

Dat stelt de NOS op basis van cijfers van EUclaim, een organisatie die gedupeerde reizigers bijstaat. Het gebeurt regelmatig dat passagiers juridische stappen moet nemen tegen de prijsvechters om hun geld te krijgen.

Volgens de Europese richtlijnen zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om 250 tot 600 euro uit te keren als passagiers meer dan drie uur vertraging oplopen. Alleen bij overmacht, zoals mist of een staking, hoeft de luchtvaartmaatschappij niet te compenseren.

Van de reizigers die Ryanair in 2014 om een compensatie hebben gevraagd, moest 87 procent een juridische procedure aanspannen om het geld te ontvangen. Bij Easyjet was dit het geval bij drie van de vier reizigers die recht hadden op een vergoeding.

Juridisch traject

EUclaim baseert zich op de dossiers van 25.476 reizigers die vorig jaar via de organisatie een claim hebben ingediend.

Volgens experts gaan de prijsvechters ervan uit dat veel passagiers toch afhaken als zij een juridisch traject moeten opstarten. Ook worden reizigers afgewimpeld met vreemde eisen of beroepen maatschappijen zich op ongeldige redenen om niet uit te betalen.

De luchtvaartmaatschappijen stellen in een reactie dat zij zich aan alle regels houden.