Vliegveld Eindhoven mag verder groeien

Op het vliegveld van Eindhoven mogen de komende jaren nog meer vliegtuigen opstijgen en landen. 

De luchthaven mag groeien van bijna 29.000 vliegbewegingen nu naar 43.000 vliegbewegingen in 2020. Dat adviseert Hans Alders dinsdag. De oud-minister heeft de afgelopen tijd met betrokkenen gesproken. Een start of een landing telt als een vliegbeweging.

Staatssecretaris Mansveld (Luchtvaart) en Hennis (Defensie) hadden vorig jaar al besloten dat Eindhoven in stappen mocht groeien. In de eerste fase, tot eind dit jaar, kon Eindhoven uitbreiden van 19.000 naar 29.000 vliegbewegingen.

Om nog verder te mogen groeien, moest de luchthaven genoeg doen aan duurzaamheid en tegen geluidsoverlast voor omwonenden. Dat is gelukt, concludeert Alders.

Beperkingen

Eindhoven heeft wel een paar beperkingen. Zo mogen er elke dag tussen 23.00 en 24.00 uur maar vier vliegtuigen landen. Dat is een jaargemiddelde.

''Als Eindhoven in de zomermaanden meer vluchten wil, moet het in de rest van het jaar compenseren'', aldus een woordvoerder van Alders. Komt een vliegtuig zonder goede verklaring na middernacht aan, dan moet de vliegmaatschappij 7000 euro boete betalen. ''Als je kijkt naar de marges in de luchtvaart, is dat een afschrikwekkende boete'', aldus de woordvoerder.

Op zondagochtend tussen 07.00 en 08.00 uur mogen alleen de 'home carriers' Ryanair en Transavia opstijgen en landen. Zij zorgen voor werkgelegenheid op en rond het vliegveld. De anderen mogen pas na 08.00 uur aankomen en vertrekken.

Overlast

De Brabantse Milieufederatie is bang dat omwonenden toch meer last gaan krijgen van het geluid en dat hun slaap wordt verstoord, ondanks de bevinding van de oud-minister dat de luchthaven voldoende maatregelen heeft getroffen om dit tegen te gaan. De bond is het dan ook niet eens met het gepubliceerde advies van Alders.

De milieufederatie vindt dat er 's avonds laat minder vliegtuigen zouden moeten landen. Op zondagochtend zou er tot 08.00 uur geen enkel vliegtuig mogen opstijgen en landen. Dat beschermt ''de nachtrust van omwonenden'' en komt het vliegveld ''vergaand tegemoet'', vindt de milieufederatie.

Eindhoven is het tweede vliegveld van Nederland, na Schiphol. Het aantal passagiers is in de afgelopen vijf jaar ongeveer verdubbeld tot 4 miljoen. Het aantal bestemming is in dezelfde periode gestegen van dertig naar meer dan zeventig.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie