Gebruik open data moet reiservaring Schiphol verbeteren

Schiphol wil open data over passagiers en organisaties gaan delen om de reiservaring te verbeteren. De luchthaven wil op die manier de 'beste digitale luchthaven' van de wereld worden.

Dat meldt NRC Handelsblad

Gegevens over boekingen, vluchten en de voorkeuren van passagiers zouden veel meer aan elkaar gekoppeld moeten worden. 

Met het koppelen van die gegevens kunnen ondernemers op Schiphol klanten meer gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Maar het moet ook de ervaring van de mensen over hun reis verbeteren. “Als je hier komt, moet het lijken alsof er maar een vliegtuig is: het jouwe”, zegt it-directeur Van Veen van Schiphol. 

Naast dat Schiphol informatie gaat verzamelen over de passagier, kan dit betekenen dat passagiers ook zelf meer moeten gaan doen. Een van de opties is het thuis maken van een gezichtsscan met een webcam, om vervolgens op Schiphol automatisch herkend te worden. 

Ook zouden mensen beter kunnen anticiperen op bijvoorbeeld de wachttijden op de luchthaven. Door die te delen kan men bijvoorbeeld eerder of later van huis vertrekken, om op die manier de doorstroming op de luchthaven te verbeteren. 

Schiphol zal reizigers eerst om instemming vragen alvorens de plannen ook daadwerkelijk door te voeren.

Partners

Om de digitale ontwikkeling op de luchthaven te bereiken wil Schiphol samenwerken met zoveel mogelijk bedrijven die hen van data kunnen voorzien. Als mogelijk samenwerkingspartners worden bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappijen, de Koninklijke Marechaussee, maar ook bedrijven als Google genoemd.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie