Recensieoverzicht: 'Nerveus gepraat maakt concert Adele uniek'

Het eerste concert van Adele in de Ziggo Dome vond woensdagavond plaats. Wat vindt de pers van het concert van de populaire Britse zangeres?

Het Parool - Vier sterren

"Bij de eerste van vier uitverkochte concerten in de Ziggo Dome bleek maar weer dat het muzikaal vertolken van liefdesverdriet de grootste kracht is van Adele. Maar ook haar horen ratelen is geen straf. (...) Pas na het derde nummer richt ze het woord tot het publiek, maar vanaf dat moment is het hek ook echt van de dam. Ongelooflijk, wat kan die vrouw lullen. (...) De zangeres klinkt als een karakter uit de BBC-soap Eastenders, al is het alleen al vanwege haar prachtig platte accent. Maar ze kan dus meer met die stem. En nog een keer ongelooflijk: wat kan die vrouw zingen."

Het AD - Vier sterren

"Gelukkig voor alle fans: Adele stelde niemand teleur. Op het toppunt van haar commerciële roem zijn haar live-prestaties nog net zo imponerend. De bezoekers aan de Ziggo Dome zullen voor altijd moeten leven met de tot mythische proporties opgeblazen verhalen van de uitverkorenen die Adele ooit zagen optreden in het intieme Paradiso - en inderdaad het laatste concert daar maakte net een tandje meer indruk - maar Adele is anno 2016 nog steeds een live-sensatie."

De Volkskrant - Drie sterren

"Geweldige stem, goede band, smaakvolle strijkarrangementen en nog een leuk, geestig mens met zelfspot ook. Ze coverde het prachtige Don't You Remember van Alison Krauss en Robert Plant. Ook raak. Toch werd het uiteindelijk geen gouden avond maar een zilveren, want de verhouding tussen songs en gebabbel raakte gaandeweg behoorlijk zoek. Ze is nog altijd een jonge meid, maar ze kan kakelen als je tante na vier sherry."

Dagblad Metro - Vier sterren

"Dat is Adele, iemand bij wie je kunt voorstellen dat je er gezellig een paar pints mee zou drinken in je stamcafé. Even later pakt ze je dan weer bij de lurven met een uit-de-tenen uitvoering van Don't You Remember, de wondermooie countryballad van haar vorige album 21. (...) Prijs jezelf gelukkig als je een kaartje voor één van de resterende Amsterdamse shows in je zak hebt. Mocht je nog steeds treuren omdat je geen kaartje hebt: dat is volkomen terecht, zo bewees Adele woensdagavond."

Lees hele recensie

NRC - Drie sterren

"Als geen andere popzangeres kan Adele grote gevoelens vertolken en haar publiek de indruk geven dat ze een één-tweetje met ieder van hen aangaat. Jammer dat ze daarbij zo veel moest kletsen, want het nam telkens de vaart uit de show die op alle andere punten uiterst professioneel en visueel overweldigend was. (...) Adele heeft de schaalvergroting van haar show als een geharde professional naar haar hand gezet. Daarbij heeft ze iets van haar soul moeten inleveren."

Adele geeft in totaal vier concerten in Amsterdam. Naast de twee concerten op 1 en 3 juni, staat de zangeres ook op 4 en 6 juni in de Ziggo Dome.

De Britse zangeres, bekend van nummers als HelloSomeone Like You en Chasing Pavements, gaf voor het laatst in 2011 in Nederland een optreden. Toen stond ze op het podium van Paradiso.

NUwerk