Wat vonden andere media van Son of Saul?

Het Auschwitz-drama Son of Saul is vanaf deze week te zien in Nederland. NU.nl gaf vijf sterren. Wat vinden andere media van de film?

Hieronder volgt een overzicht van recensies van landelijke media.

Vrij Nederland
"Nemes (regisseur, red.) hoeft (...) de gruwelen niet al te uitputtend en expliciet in beeld te brengen - daarmee spaart hij ons, de kijkers. Tegelijk suggereren de beelden veel, ook dankzij het vaak overweldigende geluidsontwerp, waardoor we de beelden in ons eigen hoofd aanvullen. Het is een briljante poging de paradox van de Holocaust-cinema op te lossen, het meest overtuigende speelfilmantwoord dat ik ken: Nemes toont en hij toont niet."

NRC Handelsblad
"Nemes heeft een briljant compromis gevonden tussen Lanzmann en Spielberg. Zijn kader is vierkant en claustrofobisch, zijn camera zit Saul heel dicht op de huid, op de rand van ‘point of view’-cinema. (...) Eigenlijk is dat een truc uit de horrorfilm: het blikveld beperken en gevaar suggereren met geluid buiten beeld. Maar zo ervaar je Sauls machteloosheid en wordt Son of Saul zo’n beklemmende ervaring: de eerste film die de gruwel van Auschwitz echt invoelbaar maakt."

Het Parool -  5 sterren
"Son of Saul, in Cannes bekroond met de juryprijs, is een verbijsterend, desoriënterend en verstikkend drama, dat vanuit het perspectief van Saul naar het werk in de uitroeiingsfabriek kijkt. Saul heeft zich afgesloten voor zijn omgeving, die hij alleen nog vaag en fragmentarisch waarneemt."

de Volkskrant - 5 sterren
"Avontuur, spanning, hoop, spektakel, de romantiek van jongens onder elkaar: het fundament van de geijkte oorlogscinema is volledig afwezig in Son of Saul (Saul fia). De spraakmakende debuutfilm van Hongaar László Nemes, op het festival van Cannes bekroond met de grote juryprijs, toont een ongekend secuur gefilmde afdaling in de destructiemachine van vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau."

Son of Saul doet recht aan de verschrikking door zelf een verschrikking te zijn. Het is de Holocaustfilm die nog moest worden gemaakt.