Albumrecensie: Janet Jackson aast met Unbreakable op comeback

Na een afwezigheid van ruim zeven jaar keert de jongste telg uit de bekendste Jackson-familie terug met een nieuw album. Maar wordt het een grootse comeback?

Voor de meest recente hit van zangeres Janet Jackson in Nederland moeten we elf jaar terug in de tijd. Dan komen we net buiten de top 20 van de Mega Top 50 uit bij de single All Nite (Don’t Stop), dat alleen bij de fans nog een belletje doet rinkelen.

Wie geboren is toen Janet Jackson haar laatste top 10-notering in ons land scoorde, kan bijna op voor zijn of haar rijbewijs. Begin 1998 had Janet haar enige nummer 1-hit te pakken met Together Again, afkomstig van het album The Velvet Rope. Daarna bleven de écht grote hits uit.

Haar nieuwe plaat heet Unbreakable en is op 2 oktober verschenen. Fans hopen dat hun idool weer terugkeert naar de top van de hitlijsten, al zijn de eerste twee singles genadeloos geflopt in Nederland. De R&B-producties van No Sleeep (met J. Cole) en Burnitup! (met Missy Elliott) doen het in de VS ook al niet goed.

Oud én nieuw

Op Unbreakable werkt Janet opnieuw samen met Jimmy Jam en Terry Lewis, die proberen om Jacksons smeuïge, sexy R&B-sound uit de jaren ’90 te koppelen aan de minimalistische, futuristische urbanklanken van nu. Dat lukt uitstekend op Broken Hearts Heal, het zwoele titelnummer en de verstilde pianoballad After You Fall.

Unbreakable is het eerste studioalbum van Janet na het overlijden van broer Michael in 2009. Het is moeilijk te zeggen of het bewust is of incidenteel, maar Janets stemgeluid doet op Unbreakable meer dan ooit denken aan dat van Michael. Dat kan ook liggen aan het gebruik van autotune of het natuurlijk rijpen van haar vocalen.

Het is absoluut niet ondenkbaar dat wanneer Michael Jackson nog geleefd had, hij tracks als The Great Forever, 2 B Loved als Black Eagle op plaat had gezet. Op die nummers van Janet Jackson zijn bepaalde maniertjes van The King Of Pop te horen. Verder schippert Janet met wisselend succes tussen broeierige neo-soul, glossy dancepop en sensuele R&B.

Seksappeal

Janet Jackson brak door met haar derde album Control. De synthetische mix van R&B, funk, swingbeat en vroege hiphop op hits als Nasty, What Have You Done For Me Lately en When I Think Of You was in 1986 een frisse wind. Het tot dan toe brave imago van Janet was verleden tijd zodra haar seksappeal naar de voorgrond schoof.

Ze wist dat de carrières van sekssymbolen in de muziekindustrie doorgaans van korte duur waren (bedenk dat Madonna toen nog maar net doorgebroken was) en als jonge zwarte vrouw met een prominente plek op de radio wilde ze een politiek statement maken. Dat werd Janet Jackson’s Rhythm Nation 1814.

Van het album werden in Nederland beduidend minder exemplaren verkocht dan van Control, maar in de VS kwamen de confronterend songteksten over racisme, drugs en relatiestrubbelingen hard aan. Het werd zes keer met platina onderscheiden en bracht zeven Amerikaanse top 5-hits voort (een record), waarvan vier nummer 1-hits.

Ontblote Janet

Ook privé ging het Janet Jackson voor de wind, in tegenstelling tot enkele van haar broers. Ze trouwde in 1991 in het geheim met de Mexicaans-Amerikaanse danser René Elizondo Jr., wiens handen de borsten van een ontblote Janet bedekten op de roemruchte cover van muziekblad Rolling Stone uit 1993.

Elizondo verscheen in 1990 al in Janets videoclip Come Back To Me en regisseerde daarna de veel op MTV gedraaide videoclips van That’s The Way Love Goes en Again, beide afkomstig van de plaat Janet. (1993). Elizondo Jr. was ook haar zakenpartner, tot de twee scheidden in het jaar 2000.

Het nieuwe millennium ging desondanks goed van start voor de pas gescheiden Jackson, met twee Amerikaanse nummer 1-hits (Doesn’t Really Matter en All For You) en een hoofdrol in de tweede Nutty Professor-film van Eddie Murphy. Daarna ging het in de hitlijsten echter bergafwaarts.

Negatieve reacties

In 2004 slaagde Janet Jackson er voor het eerst in achttien jaar tijd niet in om de Amerikaanse Top 40 te bereiken. Dit was waarschijnlijk een gevolg van de negatieve reacties op Janets omstreden Super Bowl-optreden dat jaar met Justin Timberlake, waarbij ze met een ontblote borst op de Amerikaanse televisie verscheen.

Ineens was Janet Jackson te aanstootgevend voor de natie die ‘in oorlog tegen het terrorisme’ was. De albums Damita Jo (2004) en 20 Y.O. (2006) wisten na vijf millionsellers niet de eerste plek te behalen in de Billboard-lijst. Discipline stond in 2008 wel weer een weekje op nummer 1, maar kukelde gauw uit de top 10.

Anders dan haar oudere broers, die het muzikale nalatenschap van The King Of Pop uitmelken, trekt Janet opnieuw haar eigen plan. Toch lijkt het er niet op dat ze met Unbreakable haar plekje op de hitradiostations terugwint uit handen van Taylor Swift, Adele en Beyoncé. De fans zullen het album bejubelen om de classic Janet-sound.

Lees meer over:
Tip de redactie