Dit vonden anderen van The Martian

The Martian draait vanaf deze in de Nederlandse bioscopen. Wat vinden andere media van deze boekverfilming van regisseur Ridley Scott?

De Telegraaf - 4 sterren
"The Martian kent een heerlijke, spannende apotheose (voor wie het boek niet las tenminste) en Scott houdt zijn publiek op het puntje van de stoel. Matt Damon schittert, maar ook de rest van de cast is plezierig om naar te kijken, zoals gezagvoerder Jessica Chastain, Michael Peña en Kate Mara. De 3D-effecten werken goed: je zweeft mee door het ruimteschip en voelt de onmetelijkheid van de ruimte. Een visueel sterke, realistische Mars-film dus waar niemand meer omheen kan."

NRC - 4 sterren
"In The Martian steekt de inmiddels 77-jarige Ridley Scott in topvorm: het is te hopen dat de maker van Alien, Blade Runner en Thelma & Louise die vasthoudt in zijn iets minder wetenschappelijke Prometheus 2, zijn volgende project."

AD - 3 sterren
"Een van de problemen van The Martian is dat de film vol zit met technische uitleg. Vooral als de reddingsactie in gang wordt gezet. Ook de ontwikkeling van de personages is tamelijk klinisch. Zelfs Damon, die altijd wel een snaar bij het publiek raakt, is in zijn gedaante als Robinson Crusoe op Mars een nogal saaie piet."

De Volkskrant - 4 sterren
"The Martian wil niet imponeren als existentieel vraagstuk: de spanning zit hem in het hoe, niet in het waarom. Anders dan in Christopher Nolans Interstellar (2014), waarin Damon eveneens als astronaut te zien was, legt The Martian de kern van de mens niet in empathie of liefde, maar in ons probleemoplossend vermogen. Dat is wat ons uniek maakt. En daartoe moeten we samenwerken, indien nodig zelfs met de Chinezen. En reizen van en naar Mars, natuurlijk."

Film Totaal - 4 sterren
"The Martian is meer zoals All is Lost of 127 Hours een lofzang op inventiviteit en overlevingsdrang. En nog meer dan dat een blockbuster. De actiescènes mogen er dan ook zijn. Het spektakel kent ondraaglijk spannende momenten en nagelbijtende scènes, die alleen al door de verse herinnering aan Sandra Bullocks helletocht in Gravity, de haren doen rijzen. Op die momenten is de film rasechte suspense. Geen genreklassieker, wel een onvolprezen bioscoopervaring."