Bekende Nederlander doorkruist de VS met zijn ziel onder zijn arm. Debuutroman van Acda is een on-the-road-boek met autobiografische trekjes.

Het hoofdpersonage van Onder weg met Roadie vormde jarenlang een gevierd duo met "Bob", en nu is dat voorbij. Zijn huwelijk ook. Hij heeft problemen met drank. Met drugs. Hij worstelt met zijn overgewicht. Met zichzelf. En nu? Nu gaat hij op reis met Roadie, de hond van vrienden die te oud is om te vliegen, en die hij over zee en land naar hun nieuwe huis in Los Angeles zal brengen.

In Amerika wordt hem een tweede afleverklus in de maag gesplitst: een auto die ook Los Angeles als eindbestemming heeft. Wat volgt is een on-the-road-boek dat in eerste instantie leest als een muziekalbum. Kortstondige belevenissen en dito korte impressies worden als losse stukjes aan de reis gehaakt, met wel een geslaagde waarin hij zich voor Junkie XL uitgeeft.

Spectrum aan kwelling

Het is lastig hoogte te krijgen van deze man, die toch een heel spectrum aan kwellingen meetorst om zichzelf onder de loep te leggen. Want dat is waar hij voortdurend mee bezig is, tijdens deze 'vlucht' waarbij je toch altijd jezelf meeneemt, zoals niet heel diepzinnig wordt uitgewerkt. Pas op tweederde van de roman wordt er een gordijn opengetrokken, en daarmee wordt het verhaal naast vermakelijk ook direct interessanter.

Het gebeurt tijdens een concert van Art Garfunkel, ooit wereldster, die nu ergens in een Amerikaans gehucht voor een klein publiek zijn angst voor het zingen overwint. Garfunkel maakte deel uit van een roemrijk popduo, evenals de hoofdpersoon zelf. Hij spiegelt zijn leven aan dat van Art - met de nodige bescheidenheid en relativering, dat spreekt - en laat even doorschemeren wat hem echt raakt. Wat de muziek voor hem betekende, hoe het voelt om  niet meer te zingen en geen deel meer van een twee-eenheid te zijn.

Bob is beter

Hij steekt niet onder stoelen of banken dat er minder succesvolle maar wel veel betere muziek in Nederland werd gemaakt dan wat hij en Bob deden, überhaupt met Bob als de betere van de twee. En als dat geen valse bescheidenheid is, dan is het wellicht een uiting van de artiest met de conflicterende kwetsbaarheid en ego: drijven op de faam en zich tegelijkertijd afvragen of de beroemdheid wel terecht is.

Het is niet duidelijk of het zo is bedoeld, maar in deze roman houdt dat hem duidelijk meer bezig dan zijn gestrande huwelijk of andere privéaangelegenheden. Gaat het dan om de kunst boven alles? Zuivere bezieling van een man die zijn succes niet in verhouding vindt staan tot zijn talent? Het zijn vragen die juist in een roman uitgesponnen kunnen worden.

Sieraadmomentje

Eind goed, al goed in deze feelgood-roman. Hij valt kilo's af, de drugs & drank worden allengs impotentere demonen, de band tussen hem en de hond wordt steeds hechter en aan het eind zit er nog een verrassende twist. In de verhaallijn dan, niet bij de hoofdpersoon zelf, die heeft zijn sieraadmomentje gehad bij Art Garfunkel.

Uitgeverij Lebowski