Boekrecensie: Rosamund Lupton geeft krachtig statement voor natuurbehoud

In het ijzige Alaska raakt een documentairemaker vermist. Lupton mixt ontzagwekkende wintertaferelen aan een krachtig statement over natuurbehoud.

Van Luptons vorige boek, Zusje, zijn in Nederland inmiddels meer dan 300.000 exemplaren over de toonbank gegaan. In de opvolger Dochter - ander verhaal, andere spelers - vervult de titeldraagster Ruby een glansrol. Het meisje is tien jaar oud, doof en wijzer dan goed voor haar is.

Haar moeder Yasmin is een hyperintelligente astrofysica, die haar dochter meeneemt op een zoektocht naar Matt, haar man die in het noordelijke deel van Alaska in het dorp Anaktue zat voor natuuropnamen. Hij kreeg daarbij hulp van de locals, de eskimostam van de Inupiaq, die zijn toegerust op het klimaat met temperaturen onder de vijftig graden, lawines, sneeuwstormen, spekgladde ijswegen langs ravijnen.

Yasmin is met Ruby naar Alaska gevlogen, waar ze krijgt te horen dat Matt dood is. Ze weigert het te accepteren en kaapt een zware truck, waarmee ze een dodenrit over onherbergzame wegen in een verraderlijk berggebied naar het noorden onderneemt. De verfilming zou een sterke roadmovie opleveren, want Lupton heeft zich terdege geïnformeerd over de barre omstandigheden in deze ongelooflijke omgeving, die ze beeldend beschrijft.

Perspectief

Het verhaal van deze survivaltocht in extremis is verdiept met de bijzondere relatie tussen de moeder en de dove Ruby. Door regelmatig van vertelperspectief te wisselen, biedt Lupton inzicht in de belevingswereld van dove mensen, zoals destijds Mark Haddon met The Curious Incident with the Dog at Nighttime de wereld van autisten voor een brede lezerskring ontsloot.

Interessant is ook de beleving van deze Engelsen die uit een mild klimaat afkomstig zijn, en die zich geconfronteerd zien met een hen onbekende, meedogenloze wereld. 'Als hij hier duizend jaar eerder had gereden, zou hij hetzelfde landschap hebben gezien,' schrijft Lupton. 'Op de arctische toendra was het onmogelijk om je gewichtig te voelen, maar heel makkelijk een band te ervaren met iets wat niet werd begrensd door tijd en afstand.'

In dergelijke observaties schuilt juist het politieke - en economische - venijn van het verhaal, want de ongereptheid van deze galactische schoonheid ligt zwaar onder vuur vanwege brandstofwinning in de regio. Naast de statements over de eeuwigheid en de onbreekbare band van dit gezin, komt die ecologische plotlijn het hardst aan. Zeer de moeite waard.

Uitgeverij De Boekerij, vertaling Sabine Mutsaers