Filmrecensie: Ventoux - Nicole van Kilsdonk

Vier mannen fietsen de Mont Ventoux op om een jeugdtrauma te verwerken. Naar de bestseller van Bert Wagendorp; met Wilfried de Jong en Kasper van Kooten.

Ventoux van schrijver/journalist Bert Wagendorp was twee jaar terug een bestseller die tevens verplichte kost was voor elke man die met een racefiets de Kale Berg of andere Franse bergen wilde bedwingen.

Toch is de filmversie niet zomaar een boekverfilming: project Ventoux begon oorspronkelijk als filmscript, bedacht door regisseur Nicole van Kilsdonk en producent Hans de Wolf.

Zij benaderden Bert Wagendorp om het script uit te werken, maar toen de financiering van de film op zich liet wachten was het boek er eerder. En toen dat boek een bestseller werd was het ineens een stuk makkelijker om het geld rond te krijgen voor een film over vier mannelijke 50-plussers met een jeugdtrauma.

Dat trauma dateert uit 1982 en speelde zich ook op de Ventoux af. Ventoux schakelt heen en weer tussen de twee periodes en onthult langzaam welk drama zich toen heeft afgespeeld.

Pantani

Hoofdpersoon Bart (Kasper van Kooten in de volwassen versie) ziet zijn jeugdvrienden weer wanneer wetenschapper Joost (Leopold Witte) een prijs krijgt. De op Pantani lijkende drugscrimineel André (Wilfried de Jong) is net uit de bak; de Belgische gastronoom David (Wim Opbrouck) had altijd al meer met eten dan met fietsen of vrouwen. André komt met het idee de reünie te bekrachtigen door opnieuw de Mont Ventoux te beklimmen, net als dertig jaar eerder.

Destijds was de dromerige Peter (Martijn Lakemeier) er ook nog bij, en de mooie Laura (Abbey Hoes), het meisje waarop ze allemaal verliefd waren. Bart nog het meest, maar Peter was doortastender. Al werd Bart op de zonovergoten Franse camping alsnog door Laura verleid, de dag voordat de jongens de Kale Berg zouden beklimmen. Het zou een zwarte dag worden die Bart een levenslang schuldgevoel bezorgde.

Ouwe jongens krentenbrood

De filmversie van Ventoux komt sneller ter zake dan het boek, dat eerst vooral de sfeer van de jaren tachtig beschrijft. Die zomerse sfeer van 1982 zit nog wel overtuigend in de film, dankbaar geholpen door de muziek van toen (The Cure, The Jam!) maar de nadruk ligt toch op het heden. De vier volwassen acteurs zijn prima op elkaar ingespeeld - je gelooft door het ouwe jongens krentenbrood-sfeertje meteen dat ze elkaar al jaren kennen.

In de jaren tachtig-scènes worden alleen Bart en Peter personages van vlees en bloed, maar ze zijn dan ook de hoofdpersonen. Ook Abbey Hoes is uitstekend als Laura en overtuigender dan Maruschka Detmers als de volwassen Laura. En de wielerscènes op de berg waar de film zijn titel aan ontleent zijn prachtig gefilmd. Ventoux is - ook voor wie het boek heeft gelezen - een mooi drama over mannenvriendschap, bergop én bergaf.

Vier sterren - Te zien in 106 zalen