Somber Limburgs drama dat aan de films van de Dardennes doet denken. Knap gemaakt en sterk geacteerd.

Op het filmfestival Rotterdam, dat momenteel wordt gehouden, scoort de Nederlandse film Gluckauf - genomineerd voor een Tiger Award - hoog bij het publiek.

Dat is niet vreemd, want het is een goed gemaakte film waarin veel sociale ellende de revue passeert - en dat valt bij het Rotterdamse festivalpubliek net zo goed als een romkom bij het grote publiek.

Gluckauf (een term uit de mijnbouw) toont een Limburg waar de plaatselijke VVV niet zo blij mee zal zijn: het glooiende landschap ziet er weliswaar nog steeds pittoresk uit, maar de steden zijn dichtgetimmerd en verwaarloosd. En de mensen die er wonen zijn niet de bekende gezellige bourgondische Limburgers, maar kruimeldieven en sjoemelaars met een kort lontje.

Konijn

Centraal in het drama staat de relatie tussen vader Lei Frissen en zoon Jeffrey. Tekenend voor hun band is de manier waarop Lei zijn zoon ooit bij diens moeder weghaalde: onder bedreiging van geweer. Pakweg tien jaar later wordt er weer geschoten, wanneer pa en zoon op jacht zijn. Er wordt een konijn geschoten, veel gerookt en halve liters bier gedronken: male bonding kortom.

Dat Lei een sjoemelaar is blijkt wanneer hij vervolgens met dat geschoten konijn in het café zijn pilsje wil betalen. "Je kan hier ook pinnen hoor!", grapt de barman. Zoon Jeffrey houdt zich ook bezig met vage zaakjes, maar hij heeft in elk geval een echte baan, al is dat dan in een coffeeshop. En wanneer pa weer eens toeterzat midden in de nacht bij zoonlief aanklopt staat deze zijn bed af en zet hij de kotsemmer alvast klaar - duidelijk niet voor het eerst.

Limburgse godfather

Hun relatie wordt op het spel gezet door een grotere ritselaar, Vester (Johan Leysen). Pa heeft schulden bij deze Limburgse godfather ("in de wereld van je vader heeft geld geen geheugen"), zijn zoon wil ze aflossen buiten pa om. Dat kan niet goed gaan met al die korte lontjes en trotse types, zeker niet in een wereldje waar vrouwen nauwelijks een rol spelen en de politie volkomen afwezig is.

Gluckauf is een film vol holle ogen en holle wegen. Van Heugten kent zijn klassiekers (Dardennes, Mike Leigh, Ken Loach), maar hij kent vooral de streek waar de film zich afspeelt, met zijn duiven en andere tradities. Dat zorgt ervoor dat het sterk gespeelde noodlotsdrama Gluckauf volkomen authentiek overkomt - al zal de Limburgse VVV daar anders over denken.