Gemakzuchtig vervolg op het kassucces uit 2011 herkauwt succeselementen. Met Linda de Mol, Susan Visser, Lies Visschedijk en Tjitske Reidinga.

De eerste film rond de populaire tv-serie Gooische Vrouwen was in 2011 een onverwacht groot succes: met bijna 2 miljoen bezoekers was het zelfs de best bezochte Nederlandse film in 25 jaar.

Met dat kassagerinkel in het achterhoofd heeft het nog lang geduurd voor het onvermijdelijke vervolg er was. Die tijd is helaas niet in het schrijven van een origineel script gaan zitten.

Gooische Vrouwen 2 begint nog wel verrassend, met een vooruitblik naar de nabije toekomst. De vier Gooische vriendinnen Cheryl (Linda de Mol), Anouk (Susan Visser), Roelien (Lies Visschedijk) en Claire (Tjitske Reidinga) zijn inmiddels bejaard en wonen samen. Grappen over botox en kapotte heupen vliegen over en weer, terwijl drie van de vier schuil gaan achter beroerde old age make up - vreemd genoeg bleef Linda de Mol vrijwel buiten schot.

Pancake

Die toekomstvisie is het raamwerk van een raamvertelling over vriendschap door de jaren heen. Het publiek is natuurlijk ook niet gekomen om hun heldinnen achter lagen pancake te zien en dus wordt snel overgeschakeld naar het heden.

Daar blijkt alles als vanouds: Martin (Peter Paul Muller) bedriegt Cheryl met een jong ding terwijl Anouk het bed weer eens induikt met een getrouwde man.

Komo

Alleen Claire is het Gooische spoor bijster sinds een verblijf in Burkina Faso (het script dateert duidelijk van vóór de ebola-epidemie). Ze komt met dreadlocks en Afrikaanse kledij terug uit Afrika en laat haar zwarte vriend overkomen. Die heet Komo (zodat er twee keer een grap over vuilniszakken gemaakt kan worden) en neemt allerlei primitieve gewoontes mee. Ja, die malle zwartjes toch; ook de zwarte pietendiscussie is duidelijk aan de film voorbij gegaan.

Maar een ‘extreme make over’ blijkt genoeg om van Claire niet alleen uiterlijk maar ook innerlijk weer de oude te maken. Zoals vrijwel elk probleem in Gooische Vrouwen 2 al in de volgende scène wordt opgelost. Het verhaal kabbelt daarom door zonder echte spanningsboog. Er staat nooit veel op het spel, al zit er dan one wedding and one funeral in. Maar zelfs diepe rouw blijkt te kunnen worden verholpen met een avondje après ski-pret.

Feta

Nu hoort die geruststellende ondertoon ook bij een feelgoodmovie als Gooische Vrouwen maar het verhaal biedt wel weinig verrassingen. Af en toe is er een geestige dialoogzin (‘niets is feestelijker dan met feta gevulde artisjokken’) maar verder recyclet GV2 gemakzuchtig alle succeselementen. Aangezien de doelgroep juist daarvoor komt, zullen ook deze opgewarmde Gooische Vrouwen weer volle zalen trekken - ook al hebben ze elkaar én het publiek niets nieuws te melden.

Te zien in 152 zalen